17 februari, 2008

Melodifestivalen 2008 - Deltävling 2

Alla trodde att Carola och Andreas Johnson skulle gå direkt till final i deltävling två av Melodifestivalen, men så blev det inte. Sanna Nielsen och Rongedal gick direkt till final medan Johnson & Häggkvist och Ola Svensson gick till Andra Chansen. Jag är väldigt nöjd med kvällens resultat även om jag gärna hade bytt ut Rongedal mot Ola.

Här nedanför hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst i mitt tycke.

1. Sanna Nielsen - Empty Room: Jag som vanligtvis inte brukar falla för ballader tycker att Sanna var överlägset bäst i går med den vackra balladen "Empty Room". Sanna låter mycket bättre på engelska än på svenska och jag tror till och med att denna låt skulle fungera i Eurovision Song Contest. Det är så skönt med artister som verkligen kan sjunga.

2. Ola - Love In Stereo: Ola är väldigt duktig på scen och bjöd på en cool show i går. Trist dock att hans röst inte var på topp. "Love In Stereo" är dock en underbar poplåt med åttiotalsaktigt sound. Jag hoppas att Ola sjunger bättre i Andra chansen.

3. Alexander Schöld - Den Första Svalan: Alexander har utvecklats en del sedan tiden i TV-programmet "Fame Factory". Han sjunger bättre än då, men det är fortfarande något i hans röst som inte känns riktigt färdigt. "Den Första Svalan" är dessutom inte speciellt nyskapande utan låter som något Jimmy Jansson valde bort från sitt senaste album.

4. Johnson & Häggkvist - One Love: Carola är en otroligt duktig sångerska, men hon borde hålla sig till schlagerdisco och starka ballader. Gårdagens framträdande var proffsigt genomfört, men "One Love" som låt lämnar mig helt tom.

5. Rongedal - Just A Minute: Bröderna Rongedal är lite för klämkäcka för min smak, men de kan ju i alla fall sjunga. Det enda jag egentligen gillar med "Just A Minute" är det sjuttiotalsdoftande discosoundet.

6. The Nicole - Razborka: Nicole sjöng alldeles för falskt i går och hennes engelska uttal var katastrofalt. Det enda jag gillade var hennes kitschiga utstyrsel.

7. Lasse Lindh - Du Behöver Aldrig Mer Vara Rädd: Lasses framträdande var lite gulligt på något vis, men låten föll mig inte alls i smaken.

8. Andra Generationen - Kebabpizza Slivovitza: Charmigt, men inte speciellt bra.