04 augusti, 2012

Religion ursäktar inte homofobi

Just nu pågår den årliga Prideparaden i Stockholm. Jag har tidigare bloggat om varför Pride fortfarande behövs, så jag tänker inte upprepa mig. Detta blogginlägg ska istället handla om homofobi och religion.

Jag hade nyligen en diskussion med en amerikansk kvinna som är emot homosexualitet av anledningen att det står i Bibeln att det är en synd. Det är skrämmande att det på tjugohundratalet fortfarande finns så stort hat mot homo-, bi- och transpersoner, speciellt på grund av en bok som skrevs för tusentals år sedan.

Jag frågade kvinnan om hon ansåg det vara rätt att stena folk till döds också, eftersom det står så i Bibeln. Hon undvek förstås att svara på min fråga och fortsatte prata om hur fel homosexualitet är.

Jag tvivlar på att många moderna kristna skulle säga att det är rätt att stena folk till döds, men när det kommer till homosexualitet så VÄLJER många att följa bibeln ordagrant, vilket är så skenheligt. Där snackar vi dubbelmoral!

Alla har förstås rätt till sin åsikt, men jag kommer i alla fall ALDRIG att tolerera diskriminerande kommentarer från någon, oavsett vilken religion denna tillhör. Jag är själv troende och om det finns en gud, och han/hon är god, så älskar han oss alla, oavsett vem vi blir kär i.

Att vara homosexuell är inte ett val, men det är det att vara homofob. Man behöver inte förstå precis allt man ser i världen, men man kan åtminstone respektera att folk är olika. Om vi vill göra världen mer öppen för HBTQ-personer så är det viktigt att vi står upp mot dessa trångsynta personer!

Ett svenskt exempel är ju den kristna tidningen Dagen som nästan inte skriver något alls om Pridefestivalen i dag. Och de få gånger de väl skriver om HBTQ i sin tidning så väljer de ofta att inta en negativ attityd, vilket säger en hel del om deras människosyn.

Minns ni förresten när Dagen valde att stoppa en annons för ett kristet HBTQ-läger för ungdomar? "En annons om utlevd homosexualitet passar inte i Dagen", sa redaktör Elisabet Sandlund. Sorgligt nog är det pinsamma personer som hon som har gett kristna så dåligt rykte.

Jag vill avsluta med att tipsa om filmen "Prayers For Bobby" från 2009, med Sigourney Weaver i huvudrollen. Det är en sann historia om HBTQ-aktivisten Mary Griffith, vars son begick självmord på grund av hennes religiösa intolerans. Jag önskar att denna viktiga film kunde visas i skolor och kyrkor världen över.

Kom ihåg att inget, inte ens religion, ursäktar homofobi.