28 juli, 2007

Recension: Magnus Carlsson - Live Forever - The Album (2007)

För någon dag sedan köpte jag Magnus Carlssons nya album "Live Forever - The Album". Titelspåret var en av mina favoriter i Melodifestivalen 2007 så jag hade väldigt höga förväntningar på albumet. Jag hade läst artiklar som kallade albumet den perfekta discoskivan, men som det discofan jag är blev jag lite besviken när jag lyssnade igenom den.

Visst innehåller skivan härlig discopop, på låtar som "Live Forever", "You" och "Another Rainbow", men utöver det så består den främst av vanlig radiopop. Missförstå mig inte, albumet är bra, men det fattas något som hade gjort albumet perfekt.

Jag tycker förresten att det är lite trist att Magnus bara sjunger könsneutrala texter. Han som öppet homosexuell har möjligheten att påverka många där ute med sin musik och han borde verkligen ta den chansen genom att sjunga kärlekstexter om män. Det närmaste man kommer är den gaydoftande "Another Rainbow" som skulle passa perfekt som tema för Pridefestivalen.

Magnus har en av Sveriges bästa sångröster och han borde satsa på att göra lite mer elektronisk discopop i stil med det han gjorde tillsammans med Alcazar. "Live Forever - The Album" är absolut inte ett dåligt album. Men det kunde ha blivit så mycket bättre, ett mästerverk faktiskt, om man bara hade satsat på ett coolare sound.

Låtlista till "Live Forever - The Album":

1. Crazy Summer Nights
2. I Won't Cry
3. Waves Of Love
4. Nothing's Real
5. Another Rainbow
6. Give A Little Love
7. Never Walk Away
8. Live Forever
9. I Need Your Love
10. Don't You Worry
11. You
12. Boogie Time
13. Live Forever (Acoustic Studio Version)
14. What About Love*
15. Don't You Worry (Demo Version)*
16. Live Forever (SoundFactory Radio Edit)*
17. Waves Of Love (Södros Remix)*

Låtar markerade med * är bonusspår som endast finns med på specialutgåvan av albumet.

Spana gärna in mina övriga recensioner.