26 juli, 2007

Last.fm

Lystring musikälskare. I dag tänkte jag berätta om det bästa som hänt nätet sedan bloggen uppfanns, nämligen Last.fm. Man skaffar ett konto på och laddar ned deras insticksprogram till det program man vanligtvis lyssnar på musik i, till exempel iTunes, Winamp eller Windows Media Player.

Därefter börjar all musik man lyssnar på att registreras och man får egna topplistor, till exempel senast spelade låtar, veckans mest spelade låtar, mest spelade artister och så vidare. Programmet man laddar ned fungerar även som webbradio och det är möjligt att skräddarsy sin egen kanal. Gör du egen musik kan du dessutom lägga upp dina låtar och få dem spelade på olika kanaler.

Jag har varit medlem på Last.fm i flera år. Det är jättekul att hänga med i statistiken och dela med sig av vad man har för musiksmak. Jag tycker att alla som älskar musik och som lyssnar mycket på datorn ska skaffa Last.fm. Ni kommer inte att bli besvikna. Det är till och med lite beroendeframkallande. Hela sidan finns nu dessutom på svenska.

För att se vad jag har lyssnat på eller för att lägga till mig som vän, besök gärna min Last.fm-profil.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.