15 november, 2010

Ta vara på dina äldre!

I dag har jag umgåtts med världens bästa mormor igen! Det är alltid lika mysigt. Jag förstår mig inte på folk som helt struntar i sina mor- och farföräldrar. Det är ju en sak om man inte alls kommer överens, det kan jag förstå. Men inte annars.

Samhället blir allt mer åldersfixerat, och äldre människor glöms ofta bort, även av sina egna barn och barnbarn. Tänker inte folk på att de också kommer att bli gamla en dag? Hur vill de bli behandlade då?

Äldre har så mycket erfarenhet som de kan dela med sig av. Och tänk vilka historier de kan berätta, om hur det var förr. Vissa tycker att det är töntigt och tråkigt att umgås med äldre. Det håller jag inte med om. Jag har alltid älskat att umgås med folk i alla åldrar, så tro inte att det är någon slags uppoffring.

Sluta se dina äldre släktingar som en belastning, utan låt dem vara en del av din familj och din vardag. Ta vara på dina äldre, och säg nej till åldersrasism!