08 november, 2010

Dagens bloggare: BraKatarina

Nu är inslaget "Dagens bloggare" äntligen tillbaka! Till skillnad från många andra så intervjuar jag endast personer vars bloggar jag faktiskt gillar. Först ut är en ny bekantskap, bloggaren BraKatarina, en trettioåttaårig mamma från Stockholm.

Katarina Ratcliffe, som hon egentligen heter, har en mysig blogg, med innehåll och djup, till skillnad från alla modebloggar där ute. Jag gillar verkligen bloggare som har något innanför pannbenet, och inte lägger allt för stor vikt på ytan.

Hur länge har du bloggat och vad var det som fick dig att börja?
Elva månader. Innan dess hade jag knappt läst en blogg. Det är många som bett mig skriva en bok eller blogga eftersom det har hänt så mycket i mitt liv. Jag tog mod till mig, mest för att jag behövde det för att bearbeta massa saker i det förflutna. Lite terapisyfte. Sedan har allt utvecklats därifrån.

Hur skulle du beskriva din egen blogg? Vilka ämnen skriver du helst om?
Öppen, djup, ibland chockerande, varm, känslosam, ibland bara svammel - det är min blogg. Om jag ska kategorisera i ämnen blir det upplevelser med min dotter, träning och känslor i samband med min ekonomi och skilsmässa.

Har du någon speciell målgrupp?
Jag vänder mig nog till alla målgrupper, men tror inte att alla tycker att det är så intressant.

Var kommer idéen till bloggnamnet BraKatarina från?
Mitt före detta efternamns första bokstäver, i kombination med mitt namn som jag använder i min e-postadress. Sedan har det blivit en rolig grej. Bra... Katarina på engelska har lett till en del missförstånd och jag tyckte det var lite kul.

Vilken är den vanligaste fördomen personer som besöker din blogg har om dig?
Möjligen att det är en tråkig mammablogg. Men med tanke på att jag hade tre barn innan tjugo, steriliserade mig vid tjugofem och fick en till vid trettiofem tycker jag inte att det är en "vanlig" mammablogg.

Eller att inläggen kan vara jobbiga att läsa, speciellt det i kategorin "the past", eftersom det tar upp saker som verkligen är tabu. Jag har märkt att folk inte vågar kommentera eller ta upp det, fast jag vet att de har läst. "Va, är hon en sån?" typ.

Följer du några andra bloggar, i så fall vilka?
Mina träningsbloggar Trend O Träning och Gonna Be Tight Like A Tiger. Bloggen Yuki fick mig att gråta floder på tunnelbanan. Läste vartenda inlägg från början till slut. Så följer jag såklart bloggen där min son skriver, samt de snygga fotobloggarna, Sara Norrehed, Louise Alexandersson och Frida Börjeson.

Finns det någon typ av bloggar du aldrig skulle läsa?
Modebloggar, dagens outfit, för mycket "mammablogg", bloggar utan djup och känsla.

Tycker du att det generellt är någon skillnad på hur män och kvinnor bloggar?
Ibland, men jag tror att det är en fördom. Möjligen skriver kvinnor mer och djupare, men jag har läst bloggar från män som är djupa och bra. Kanske tänker män ett steg längre innan de viker ut sig själva, både kroppsligt och själsligt.

Vad är det bästa med att blogga?
Utlopp för kreativitet, känslor. Terapi!

Har du upplevt några tråkigheter i samband med bloggandet?
Nej, inte ännu... Kanske att det ibland känns dumt att berätta saker eftersom folk troligen har läst om det i bloggen.

Vad har du för intressen utöver bloggandet?
Träning, musik, natur (extrema promenader) och foto. Men jag vill inte kalla detta en fotoblogg!

Slutligen, hur ser framtiden ut för dig och din blogg?
Jag är inte färdig med bloggandet ännu. Möjligen trappar jag ner på det eller ändrar karaktär på bloggen om jag får till en bok i framtiden. Du kommer inte hitta dagens outfit i min blogg, hur du än letar.