28 november, 2004

Rosa Lucia

Jag har länge retat mig på fjärrkontrollen till min stereo, eftersom plasten på översidan har varit bubblig. Jag hade börjat acceptera att leva med en ful fjärrkontroll när Diana i går rev bort plasten och sa: "Har du inte tagit bort skyddsplasten än?" Tänk att jag inte hade fattat att det var skyddsplast. Diana trodde att jag hade låtit den vara kvar så att den inte skulle bli smutsig. Visserligen låter det som något som jag skulle göra, pedant som jag är.

I dag har jag varit i Sandviken på julskyltning tillsammans med mamma, mormor, farmor, Ingeborg, Diana och hennes kompis Angelika. Det är en tradition vi har och det är lika mysigt varje gång. De enda dåliga var att vi råkade höra Luciakandidaterna sjunga julsånger. Det finns inget värre än unga flickor som sjunger lite för höga toner.

Jag köpte dock en rosa kepsmössa. Ni vet en sådan som ser ut som ett pannband fast med kepsskärm? Nu slipper jag frysa om öronen och så har jag ett alternativ till min rosa keps.

Förresten, den 13 december ska jag vara med i skolans luciatåg. Gissa vem som ska vara Lucia. Jo, jag förstås! Det är en dröm jag har haft sedan barnsben och äntligen ska den gå i uppfyllelse. Luciasången är en av mina favoriter bland julsångerna. Den är så vacker.