04 januari, 2006

Musikåret 2005

BWO: Det är inte ofta en grupp släpper så många singlar från ett och samma album som BWO har gjort. Sju singlar är inte alls fy skam, speciellt inte om man har ett sound inspirerat av åttiotalets synthpop och disco. Alexander Bard är en duktig låtskrivare och producent, vilket han verkligen har bevisat under 2005 med hitsinglarna "Gone", "Open Door", "Sunshine In The Rain" och "Voodoo Magic". Mer synthdisco åt folket!

Alcazar: 2005 har varit ett stort år för Alcazar som gjorde bra ifrån sig i Melodifestivalen med discolåten "Alcastar". Uppföljande singeln "Start The Fire" har även den spelats flitigt på svensk radio. Men nu har Alcazar tagit en paus och medlemmarna satsar på olika projekt. Magnus Carlsson släpper inom kort ett soloalbum som jag ser fram emot, det ryktas dessutom att vi får se honom i Melodifestivalen 2006. Hoppas det är samma genre som Alcazar bara.

Dannii Minogue: Kylies syster har länge kommit i skymundan, men 2003 gav hon ut albumet "Neon Lights" som visade att hon är precis lika duktig som sin syster. 2005 släppte hon housesingeln "Perfection" som blandar sjuttio- och åttiotal med dagens sound. Alla discofans ser fram emot nästa singel och ett album vore inte heller dumt.

Darin: Folk får säga vad de vill om, men jag tycker att Darin är en grymt duktig artist. Han har en bra sångröst, han är ödmjuk och så har han fått tag på grymt låtmaterial. Jag tror att Darin kan hålla sig kvar i artistbranschen många år framöver. Det gäller bara att inte låta andra styra allt för mycket över honom.

September: Hon har kallats Sveriges svar på Kylie Minogue och det är jag nästan beredd att hålla med om. Med singlar som "Satellites" och "Looking For Love" förgyllde hon 2005 med glad discopop. Den typen av musik går alltid hem hos mig. Jag ser fram emot många underbara låtar från denna talangfulla tjej.

Pay TV: Den underbara electropopgruppen som två år i rad har ställt upp i Melodifestivalen. De har gett oss de underbara låtarna "Trendy Discotheque" och "Refrain Refrain". Jag såg dem live på Stockholm Pride 2004 och jag längtar verkligen efter deras kommande album. Mer plastig och glamourös dancepop åt folket!

Nouveau Riche: Den före detta Army Of Lovers-medlemmen Dominika Peczynski utgör tillsammans med Ulrich Bermsjö en av årets bästa grupper. Deras synthlåt "Oh Lord" har klättrat på de svenska listorna och jag är helt besatt. Soundet är snarlikt BWO:s vilket inte alls är fel, tvärt om. Det behövs mer sådan musik. Den uppföljande singeln "Hardcore Life" är på gång, samt ett album som släpps i januari.

Mariah Carey: Allas vår diva gjorde comeback under året med singlarna "It's Like That", "Don't Forget About Us" och "We Belong Together". Men ibland saknar jag den gamla Mariahs låtmaterial. Men ingen kan ta ifrån henne den underbara röst hon har. Låt oss hoppas att Mariah blir lite mer pop och lite mindre R&B till nästa album. Välkommen tillbaka, Mariah!

Lena Philipsson: Lena gjorde det igen! 2005 har verkligen varit hennes år. Hon inte bara släppt det nya albumet "Jag Ångrar Ingenting" utan även gjort en mängd lyckade framträdanden. Singlarna "Unga Pojkar & Äldre Män" och "Han Jobbar I Affär" har inte bara spelats sönder hemma hos mig utan även på radio. Lena är sexig, rolig och framförallt talangfull.

Madonna: Vad finns kvar att säga om Madonna? Jag har nog sagt det mesta i mina tidigare blogginlägg. När jag först hörde "Hung Up" tidigare i år blev jag trollbunden. Att sampla ABBA funkar inte alltid, men i Madonnas fall var det helt rätt. Albumet "Confessions On A Dance Floor" är alla discofans våta dröm och innehåller inte en enda dålig låt. Nästa singel bara måste bli den underbara "Sorry". Den är magisk.

Kylie Minogue: Det har varit rätt tyst om Kylie i år, i alla fall sett till skivsläpp. Den enda singel hon gett ut under 2005 är "Giving You Up". Den är dock en underbar låt som hållit världens intresse för Kylie vid liv. Men det har ändå känts lite tomt utan popgudinna. Förutom "Giving You Up" har Kylie varit på turné och tyvärr också kämpat mot bröstcancer. Nu verkar sjukdomen ha lagt sig och man utlovar ett nytt album nästa år. Vi håller tummarna för dig, Kylie!