08 oktober, 2014

Recension: Super Mario 3D World (2013)

Nintendos senaste konsol Wii U har inte riktigt levt upp till försäljarnas förväntningar, men historien har lärt oss att man aldrig ska räkna ut Nintendo. Personligen är jag riktigt nöjd med konsolen. Det är skönt att de äntligen har kommit in i HD-generationen så att även deras spel kan avnjutas i högupplöst kvalité.

Ett spel som lyckades vända Nintendos nedåtgående trend något är "Super Mario 3D World" från 2013. De ikoniska karaktärerna Mario, Luigi, Peach och Toad beger sig ut i Svampriket på jakt efter den onda Bowser som har kidnappat ett gäng färgglada feer. En av nyheterna är möjligheten att förvandla karaktärerna till katter som kan klättra på väggar och därför ta sig till svåråtkomliga platser.

Jag har älskat spelen i Super Mario-serien sedan jag var barn och detta är inget undantag. Till skillnad från flera av föregångarna där man kämpade sig genom sidscrollande banor i 2D, utspelar sig detta spel i en vacker 3D-värld, där man kan röra sig betydligt friare. Grafiken är riktigt bra och man blir på gott humör av alla färgglada miljöer och karaktärer, något spelserien är känd för.

Det är extra kul att även prinsessan Peach, min personliga favorit, ger sig in i matchen som en spelbar karaktär, precis som i klassikern "Super Mario Bros. 2". Jag önskar bara att Nintendo gjorde det möjligt i alla sina spel, för det känns inte speciellt 2014 att den enda kvinnliga karaktären är någon som konstant måste räddas.

"Super Mario 3D World" är en underhållande spel som passar både nybörjare och gamla fans av spelserien. Och vill man inte spela ensam kan man vara upp till fyra personer samtidigt, vilket även gör detta till det perfekta partyspelet.

Spelet går att beställa från CDON, Discshop, Ginza och Amazon.



Spana gärna in mina övriga recensioner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , .