18 maj, 2019

Eurovision Song Contest 2019 - Final

Så var Eurovision Song Contest över för i år och vinnare blev Nederländernas Duncan Laurence med "Arcade". Det var ingen av mina favoriter, låten var rätt tråkig, men kul för honom. Det var många bra låtar i årets final av så jag hade flera favoriter. Vissa har vuxit från semifinalerna. Jag har valt att fokusera på de låtar jag tyckte bäst om, så här kommer min topplista:

1. Luca Hänni - She Got Me (Schweiz): Wow! Jag gillar verkligen det här. Modern popmusik med en snygg show och en kille som sjunger bra. Mer sådant tack. Gärna några remixar också.

2. Tamta - Replay (Cypern): Inspirerad av fjolårets bidrag "Fuego" kommer en skön poplåt och ett snygg nummer. Denna har vuxit väldigt mycket sedan semifinalen. Även sånginsatsen var bättre i kväll!

3. Lake Malawi - Friend Of A Friend (Tjeckien): Jag var tveksam i början, men låten tog sig. Den gör mig glad, killarna likaså. Och skönt elektroniskt sound med åttiotalsvibbar. Jag var rädd för att det skulle bli akustiskt.

4. Kate Miller-Heidke - Zero Gravity (Australien): Jag gillar det här. Vackert nummer, en udda låt och en vacker sångröst. Men jag föredrar dock 7th Heaven-remixen.

5. KEiiNO - Spirit In The Sky (Norge): Oj, vilken käftsmäll. Jag gillar verkligen blandningen av dancepop och jojk. Heja, Norge!

6. Chingiz - Truth (Azerbajdzjan): Den här gillar jag. Vilken falsett killen har. Och numret är snyggt. Låten är bra, men hade gärna fått varit lite mer electro i produktionen.

7. Sergey Lazarev - Scream (Ryssland): Jag är ju ett stort fan av Sergey och har alla hans album. "Scream" är en riktigt vacker powerballad som växer snabbt. Jag hade ju önskat att han tävlat med ännu en uptempolåt i stället. Fast han borde förstås ha vunnit redan 2016 med underbara "You Are The Only One".

8. Victor Crone - Storm (Estland): Introt gjorde mig rädd att det skulle bli country. I stället blev det en stark poplåt med danceinslag. Sånginsatsen var bättre i kväll. Tänk om låten hade haft ett ännu tuffare dancesound, då hade den varit perfekt. Tur att man har släppt några remixar.

9. Hatari - Hatrið Mun Sigra (Island): Oj. Jag älskar det elektroniska soundet, men har fortfarande väldigt svårt för "growlandet". Men låten och numret är häftigt. Bra kärleksbudskap också.

10. Michela - Chameleon (Malta): En till skön dancepoplåt som växer för varje lyssning. Bra sångröst också. Ett plus för den coola scenografin.

11. Tamara Todevska - Proud (Nordmakedonien): Jag blev positivt överraskad av denna Eurovisionballad. Väldigt bra sånginsats. Ingen vinnare, men ett värdigt schlagerbidrag.

12. Nevena Božović - Kruna (Serbien): Stark sångröst och en pampig ballad som känns.

13. John Lundvik - Too Late For Love (Sweden): Vilket proffs han är. Grym sångröst och grym scennärvaro. Låten i sig är inte hans bästa, om jag ska vara helt ärlig, men den är trevlig. Jag är inte så mycket för gospelpop utan föredrar remixarna och hans låtar "All About The Games" och "Love Your Body".

14. ZENA - Like It (Vitryssland): Alltså, jag är ju svag för tonårspop i den här stilen så jag gillar låten. Sången var bättre i kväll än i semifinalen.

15. Michael Rice - Bigger Than Us (Storbritannien): Väldigt fin ballad. Jag önskar dock att de hade tävlat med den betydligt bättre 7th Heaven-remixen. Då hade den kommit mycket högre på min lista. Sången var också rätt darrig i kväll tyvärr.

16. Mahmood - Soldi (Italien): Jag gillar det här. Det är ingen vinnare, och rösten höll inte riktigt i kväll. Men något med låten fängslar mig.

17. Serhat - Say Na Na Na (San Marino): Ja, jag vet, det är rätt mossigt, men jag är så svag för Serhats discomusik. Dessutom släpper han alltid en himla massa sköna remixar av sina Eurovisionlåtar. Ingen vinnare, men kul att ha i musiksamlingen.

18. Jonida Maliqi - Ktheju Tokës (Albanien): Ingen vinnare för mig, men en vacker låt och ett starkt framträdande.

Övriga bidrag föll mig inte i smaken. Spana gärna in mina inlägg om den första och andra semifinalen för att läsa fler kommentarer om de bidrag jag gillade.



Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.