15 maj, 2019

Eurovision Song Contest 2019 - Semifinal 1

Så var det äntligen dags igen! I går ägde den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2019 rum. Jag har valt att endast fokusera på de bidrag jag tyckte om i stället för att kommentera samtliga låtar, så här har ni min lista:

1. Tamta - Replay (Cypern): Inspirerad av fjolårets bidrag "Fuego" kommer en skön poplåt och ett snygg nummer. Studioversionen är så bra. Live kändes det lite darrigt. Hade kanske önskat en lite starkare refräng, men låten växer för varje lyssning och var en av de bästa.

2. Darude Feat. Sebastian Rejman - Look Away (Finland): Riktigt trevlig dancepop. Sebastian räddar allt med sin sköna röst och karisma. Det här gillar jag!

3. Hatari - Hatrið Mun Sigra (Island): Oj. Jag älskar det elektroniska soundet, men har fortfarande väldigt svårt för "growlandet". Men låten och numret är häftigt. Bra kärleksbudskap också. Den här kan bli farlig i finalen.

4. Lake Malawi - Friend Of A Friend (Tjeckien): Jag var tveksam i början, men låten tog sig. Den gör mig glad, killarna likaså. Och skönt elektroniskt sound med åttiotalsvibbar. Jag var rädd för att det skulle bli akustiskt.

5. Kate Miller-Heidke - Zero Gravity (Australien): Jag gillar det här. Vackert nummer, en udda låt och en vacker sångröst. Men jag föredrar dock 7th Heaven-remixen.

6. Victor Crone - Storm (Estland): Introt gjorde mig rädd att det skulle bli country. I stället blev det en stark poplåt med danceinslag. Sånginsatsen var inte på topp i går, så jag håller mig till studioversionen. Tänk om låten hade haft ett ännu tuffare dancesound, då hade den varit perfekt. Tur att man har släppt några remixar.

7. Serhat - Say Na Na Na (San Marino): Ja, jag vet, det är rätt mossigt, men jag är så svag för Serhats discomusik. Dessutom släpper han alltid en himla massa sköna remixar av sina Eurovisionlåtar. Ingen vinnare, men kul att ha i musiksamlingen.

8. Nevena Božović - Kruna (Serbien): Stark sångröst och en pampig ballad som känns.

9. Katerine Duska - Better Love (Grekland): Trevlig poplåt som växer. Men sången är så där. Det är något med rösten som stör mig. Ingen vinnare i mina öron, men en bra låt, som sagt.

10. Joci Pápai - Az Én Apám (Ungern): Inte min typ av musik egentligen, men det var en känslosam låt och ett lika känslosamt framträdande. Jag blev berörd.

11. ZENA - Like It (Vitryssland): Alltså, jag är ju svag för tonårspop i den här stilen så jag gillar låten. Sången var inte den bästa dock.

12. Eliot - Wake Up (Belgien): Det började lite segt och surt men tog sig något. Jag önskar dock att låten hade varit mer uptempo.

Övriga bidrag föll mig inte i smaken.



Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.