Visar inlägg med etikett Anna Godbersen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Anna Godbersen. Visa alla inlägg

23 juli, 2013

Recension: Splendor av Anna Godbersen (2009)

"Splendor" är en roman utgiven 2009, skriven av den amerikanska författaren Anna Godbersen. Boken är den fjärde och sista delen i bokserien "Deluxe".

Elizabeth Holland har gift sig med sin fars gamla vän Snowden Cairn, trots att hon inte älskar honom och trots att hon har känslor för Teddy Cutting. Allt för att trygga sitt ofödda barns framtid. Men Snowden döljer en mörk hemlighet som kommer att ställa allt på sin spets.

Diana Holland har hamnat på Kuba efter sitt misslyckade försök att göra Henry Schoonmaker sällskap i det militära. Hon arbetar nu på en bar där Henry plötsligt dyker upp av en slump. De gläds över återföreningen, men när båda plötsligt tvingas återvända till New York uppstår nya problem.

Penelope Schoonmaker, före detta Hayes, ligger inte på latsidan. Efter att ha pressat Henry till att gifta sig med henne, samt fejkat en graviditet, har hon nu ställt in siktet på prinsen av Bavaria som är på besök i New York. Men är hon verkligen beredd att ge upp sitt goda rykte för chansen att bli prinsessa?

Carolina Broad är lyckligare än någonsin. Hon är förälskad i den rika Leland Bouchard och det vankas bröllop. Men så dyker Tristan Wrigely återigen upp och hotar att avslöja Carolinas förflutna som kammarjungfru. Är Lelands känslor starka nog att hantera sanningen?

Omslaget till "Splendor" utlovar oväntade slut och det kan jag hålla med om till stor del. Precis som i föregångarna blir det ibland överdrivet detaljerade beskrivningar, speciellt om inredning och mode, vilket nästan känns krystat. Men bortsett från det så är "Deluxe" en riktigt bra bokserie som jag har njutit av att läsa.

Det känns nästan lite sorgligt att serien är slut för jag kommer att sakna karaktärerna. Men jag får istället se fram emot att påbörja Anna Godbersens nya bokserie "Bright Young Things". Jag rekommenderar alla som gillar lättsam underhållning och romantik att ge "Deluxe"-serien en chans. Du kommer inte att bli besviken!

"Splendor" är den enda boken i serien som inte finns utgiven på svenska, men den engelska utgåvan går att köpa i de flesta butiker.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.

06 augusti, 2012

Recension: Avund av Anna Godbersen (2009)

"Avund", eller "Envy" som den heter i original, är en roman utgiven 2009, skriven av den amerikanska författaren Anna Godbersen. Boken är den tredje delen av fyra i bokserien "Deluxe".

Efter den traumatiska upplevelsen i förra boken försöker Elizabeth Holland gå vidare med sitt liv. Hon får dock stöd av sin omtänksamma barndomsvän Teddy Cutting. Men allt ställs på sin spets när Elizabeth upptäcker att hon väntar barn med familjens före detta stallpojke Will.

Diana Holland är förkrossad över att Henry Schoonmaker har gift sig med intrigmakerskan Penelope Hayes, ovetandes om att Henry endast gifte sig med Penelope under utpressning. Penelope i sin tur försöker para ihop Diana med sin bror Grayson i ett försök att hålla sin make borta från rivalen.

Den självupptagna Carolina Broad har kommit upp sig i New Yorks societet tack vare den gamla och rika ungkarlen Carey Lewis Longhorn. Men när hans hälsa plötsligt försämras sätts Carolinas framtid som societetsdrottning på spel.

"Avund" är minst lika bra som föregångarna i "Deluxe"-serien och jag gillar miljöombytet när huvudpersonerna ger sig av till Florida för att göra Henry sällskap på en fiskeresa. Författaren har lyckats väldigt bra med beskrivningen av det lyxiga hotellet de bor på, samt den allt annat än trista tågresan dit.

Det här är faktiskt den bok i serien som jag har läst ut snabbast, vilket är ett väldigt bra betyg. Slutet kanske är lite förutsägbart, men det drar inte ner betyget det minsta. Detta är underhållande läsning på hög nivå!

"Avund" är den sista boken som finns utgiven på svenska men den fjärde och avslutande delen "Splendor" är lätt att hitta i importbutiker på nätet.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.

30 juli, 2012

Recension: Rivaler av Anna Godbersen (2008)

"Rivaler", eller "Rumors" som den heter i original, är en roman från 2008, skriven av den amerikanska författaren Anna Godbersen, samt uppföljare till "Deluxe" från 2007.

Elizabeth Holland lever en lugnt och enkelt liv i Kalifornien efter att ha iscensatt sin egen död för att kunna leva tillsammans med familjens före detta stallpojke Will Keller. Men när de får höra hur dåligt ställt hennes familj har det överväger paret att återvända till New York.

Elizabeths före detta kammarjungfru Lina Broud, som numera går under namnet Carolina Broad, säljer familjehemligheter till den manipulativa Penelope Hayes i utbyte mot pengar och vackra klänningar. Hon lär även känna Tristan Wrigely, som arbetar på varuhuset Lord & Taylor, och tillsammans försöker de ta sig in i de fina kretsarna.

Penelope i sin tur försöker fånga Henry Schoonmaker genom att spela snäll och omtänksam. När det inte fungerar tar hon istället till utpressning för att få honom att gifta sig med henne. Henry har bara ögon för Diana Holland men tvingas krossa hennes hjärta för att Penelope inte ska förstöra Dianas rykte.

"Rivaler" är minst lika spännande som "Deluxe" och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Problemet med den första delen var att man fokuserade på lite för många karaktärer, för snabbt. Men i den andra boken fungerar det betydligt bättre eftersom att man redan har lärt känna huvudpersonerna.

Personligen hade jag klarat mig utan fullt så mycket detaljer om dåtidens mode, något som nästan blir grekiska för mig som inte är insatt i alla modebegrepp. Fast samtidigt är det kul att författaren tar tidsepoken på allvar. "Rivaler" en väldigt underhållande bok med mycket drama, intriger och romantik.

Jag vill ge ett extra plus för de otroligt vackra omslagsbilderna till "Deluxe"-serien.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.

18 februari, 2012

Recension: Deluxe av Anna Godbersen (2007)

"Deluxe", eller "The Luxe" som den heter i original, är en roman från 2007, skriven av Anna Godbersen. Den utspelar sig i New York under slutet av artonhundratalet och följer ett gäng ungdomar med den populära Elizabeth Holland i spetsen.

Elizabeth har ett hemligt förhållande med familjens stallpojke Will. Men efter sin fars död tvingas hon gifta sig med den rika Henry Schoonmaker för att rädda familjens ekonomi och sociala status.

Men Elizabeths syster Diana och hennes bästa vän Penelope Hayes är båda intresserade av Henry, vilket bäddar för en massa intriger. Som om det inte vore nog så är Elizabeths kammarjungfru Lina Broud också förälskad i stallpojken Will.

Allt blir om möjligt ännu mer komplicerat då Elizabeth plötsligt försvinner och antas ha drunknat i Hudsonfloden. Vem hade mest att vinna på hennes död?

"Deluxe" är en underhållande, spännande och välskriven roman med mycket detaljer om dåtidens mode. Tänk dig "Gossip Girl" fast på artonhundratalet. Jag tror dock att man hade tjänat på att fokusera på färre karaktärer.

Det är inte det att vissa karaktärer är mindre intressanta, tvärtom. Men jag föredrar att fokusera på max två eller tre karaktärers perspektiv. Några av karaktärerna är dessutom rätt lika varandra och man hade kunnat skriva ihop dem till en.

Jag vet inte hur historiskt korrekt beskrivningen av artonhundratalets tonåringar är, men det spelar inte heller så stor roll. Det är ju en fiktiv historia. "Deluxe" är lättsmält underhållning med mycket dramatik och romantik. Jag ser redan fram emot att läsa de tre uppföljarna.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.

18 januari, 2012

Älskar att läsa

Inget går upp mot en bra bok när man vill slappna av. Det låter kanske fånigt, men jag ser ibland fram emot att gå till sängs bara för att få läsa. Det är så härligt att drömma sig bort i bokens värld och bli någon annan för en stund! Dessutom somnar jag bättre om jag har läst innan, för det är så lugnande.

Samma sak gäller de böcker jag själv skriver på. Det är så härligt att fly verkligheten en stund och leva genom sina karaktärer. Jag har skrivit ganska mycket den senaste tiden och det börjar ta sig. Är glad att några av mina vänner lovat att läsa det jag skrivit och komma med feedback när jag är klar.

För tillfället läser jag "Deluxe" av Anna Godbersen, en spännande ungdomsroman som utspelar sig i New York år 1899. En recension av den kommer inom kort! Vad läser du just nu?

18 augusti, 2011

Anna Godbersens Deluxeböcker

I dag fick jag hem recensionsexemplar av Anna Godbersens bokserie "Deluxe", som jag ska recensera i bloggen. Böckerna verkar mycket lovande och sägs vara i samma stil som "Gossip Girl", fast mognare.

I böckerna får vi följa några rika ungdomar i 1800-talets New York. Jag ser fram emot att börja läsa dem! Recensioner av de tre böckerna kommer i min blogg framöver, så håll utkik!