30 juli, 2012

Recension: Rivaler av Anna Godbersen (2008)

"Rivaler", eller "Rumors" som den heter i original, är en roman från 2008, skriven av den amerikanska författaren Anna Godbersen, samt uppföljare till "Deluxe" från 2007.

Elizabeth Holland lever en lugnt och enkelt liv i Kalifornien efter att ha iscensatt sin egen död för att kunna leva tillsammans med familjens före detta stallpojke Will Keller. Men när de får höra hur dåligt ställt hennes familj har det överväger paret att återvända till New York.

Elizabeths före detta kammarjungfru Lina Broud, som numera går under namnet Carolina Broad, säljer familjehemligheter till den manipulativa Penelope Hayes i utbyte mot pengar och vackra klänningar. Hon lär även känna Tristan Wrigely, som arbetar på varuhuset Lord & Taylor, och tillsammans försöker de ta sig in i de fina kretsarna.

Penelope i sin tur försöker fånga Henry Schoonmaker genom att spela snäll och omtänksam. När det inte fungerar tar hon istället till utpressning för att få honom att gifta sig med henne. Henry har bara ögon för Diana Holland men tvingas krossa hennes hjärta för att Penelope inte ska förstöra Dianas rykte.

"Rivaler" är minst lika spännande som "Deluxe" och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Problemet med den första delen var att man fokuserade på lite för många karaktärer, för snabbt. Men i den andra boken fungerar det betydligt bättre eftersom att man redan har lärt känna huvudpersonerna.

Personligen hade jag klarat mig utan fullt så mycket detaljer om dåtidens mode, något som nästan blir grekiska för mig som inte är insatt i alla modebegrepp. Fast samtidigt är det kul att författaren tar tidsepoken på allvar. "Rivaler" en väldigt underhållande bok med mycket drama, intriger och romantik.

Jag vill ge ett extra plus för de otroligt vackra omslagsbilderna till "Deluxe"-serien. Du kan köpa "Rivaler" hos Adlibris, Ginza och CDON.

Spana gärna in mina övriga recensioner.