29 juli, 2012

Recension: "Såna" På Amerikabåtarna av Arne Nilsson (2006)

Jag har alltid varit intresserad av gamla passagerarfartyg, till exempel Titanic, Queen Mary och Andrea Doria. Så när en vän gav mig Arne Nilssons bok "Såna På Amerikabåtarna" i present slog hon verkligen huvudet på spiken.

Boken handlar om manlig homosexualitet ombord Svenska Amerika Liniens fartyg, med trafik mellan Göteborg och Nordamerika. Nilsson har intervjuat tjugofem män som arbetade på fartygen, under efterkrigstiden och fram till nedläggningen 1975.

Han ställer sig även frågan om de svenska Amerikabåtarna var en frizon för homosexuella? Flera män berättar att de behandlades väl av övrig personal och av rederiet, som bland annat anställde homosexuella så att gifta män skulle slippa oroa sig för otrohetsskandaler då fruarna reste över Atlanten.

Jag älskar att läsa om hur det var att vara homosexuell förr i tiden, så det bästa med boken är de anställdas spännande berättelser, som är humoristiska och sorgliga om vartannat.

Boken innehåller en del upprepningar, och jag hade gärna hört ännu fler berättelser från de anställda istället för alla "kalla fakta". Men bortsett från det är "Såna På Amerikabåtarna" en riktigt intressant och underhållande bok, för alla som är intresserade av homo- och fartygshistoria.

"Såna På Amerikabåtarna" går att köpa hos Adlibris, CDON och Bokus.



Greta Garbo ombord Svenska Amerika Liniens fartyg.

Spana gärna in mina övriga recensioner.