25 juli, 2012

Jag köper fortfarande CD-skivor

Som ni säkert vet vid det här laget så älskar jag att samla på skivor. Men ärligt talat så lyssnar jag sällan på dem. När jag har köpt en ny CD så rippar jag den i "Apple Lossless"-format och sparar på min externa hårddisk, utifall att något skulle hända med originalskivan.

Sedan rippar jag AAC-filer av CD:n, i en högre ljudkvalité än de låtar man köper one, på t.ex. iTunes Store. Det är dessa filer jag lyssnar på i iTunes och på min iPod.

Jag älskar dock fortfarande att äga fysiska CD-skivor med omslag och så vidare. Dessutom köper jag musik lagligt för att stötta artister och låtskrivare. Som musiker vet jag hur mycket tid, pengar och hårt arbete som läggs ner på att skapa musik och det vill jag gärna sponsra.

Jag köper även en hel del låtar från iTunes Store, även om jag föredrar CD-skivor för möjligheten att rippa musiken i högre kvalité. Det hörs att jag är en riktig musiknörd, eller hur?