30 juli, 2012

Recension: Prowl (2010)

Jag har precis sett den brittisk-amerikanska skräckfilmen "Prowl" från 2010, regisserad av Patrik Syversen, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad.

Amber (Courtney Hope) vill inget hellre än att lämna sin trista hemstad. När hon blir erbjuden en lägenhet i Chicago följer hennes bästa vänner med som sällskap. Men deras bil går sönder och gänget får lift av en skum lastbilschaufför (Bruce Payne). När chauffören istället släpper av ungdomarna i ett övergivet slakthus börjar mardrömmen.

"She was running from her life. Now she's running for it."

After Dark Films är ökända för att göra billiga B-filmer, men "Prowl" är inte alls så dålig som många recensioner påstår. Det är en förvånansvärt spännande vampyrfilm med hyfsade specialeffekter och godkända skådespelarinsatser.

Filmen är inspelad i Bulgarien och några av vampyrerna spelas av lokala talanger, vilket fungerar alldeles utmärkt. Något som fungerar mindre bra är att de flesta av huvudpersonerna spelas av britter som försöker prata amerikanska, vilket gör att det låter lite konstigt.

Men de halvtaskiga dialekterna stör mig inte så mycket. Bäst i ensemblen är Courtney Hope och snyggingen Josh Bowman, känd för rollen som Daniel Grayson i den härliga dramaserien "Revenge".

"Prowl" är långt ifrån den perfekta skräckfilmen men duger som lättsam underhållning, speciellt för alla vampyrälskare där ute. Jag rekommenderar Blu-ray-utgåvan för bästa möjliga bild- och ljudkvalité.



Spana gärna in mina övriga recensioner.