20 augusti, 2007

Recension: Mördande Legender (1998)

I helgen såg jag om skräckfilmen "Mördande Legender" från 1998, en av de filmer som under min tonårsperiod fick mig att falla pladask för skräckgenren. I centrum står studenten Natalie, spelad av Alicia Witt, som misstänker att det går en mördare lös på hennes universitet som mördar efter moderna myter.

Allt fler av Natalies skolkamrater hittas mördade och hon inser snart att det har något med hennes förflutna att göra. Med hjälp av bästa kompisen Brenda, spelad av Rebecca Gayheart, och journalisten Paul, spelad av "Mitt Så Kallade Liv"-stjärnan Jared Leto, försöker hon lista ut vem mördaren är innan det är för sent.

Första gången jag såg "Mördande Legender", eller "Urban Legend" som den heter i original, var på den svenska biopremiären. Då hade jag precis blivit ett stort skräckfilmsfan och sett trailern på TV ett flertal gånger. Jag hade höga förväntningar och filmen levde faktiskt upp till dem alla.

Så här nästan tio år efter premiären ligger filmen mig fortfarande varmt om hjärtat. Visst, man lägger numera märke till vissa småsaker som kunde ha gjorts bättre, men samtidigt så hör det till att skräckisar är överdrivna och innehåller lösa trådar. "Mördande Legender" är inte direkt nyskapande, men den har något speciellt som andra nittiotalsskräckisar saknar.

Gillar du slasherfilmer som "Scream" och "Jag Vet Vad Du Gjorde Förra Sommaren" kommer du garanterat uppskatta denna film. Bäst i filmen är helt klart Rebecca Gayheart som Brenda. En kul grej i filmen är när Joshua Jacksons karaktär Damon startar sin bil och så spelas en snutt av titelmelodin till TV-serien "Dawson's Creek", där Jackson slog igenom.

För skräckfilmsfantaster är det extra roligt att Robert Englund, mest känd som Freddy Krueger i "Terror På Elm Street"-filmerna, medverkar i en liten roll som lärare. Även Danielle Harris, känd som Jamie i åttiotalsklassikerna "Halloween 4" och "Halloween 5", har en biroll.



Spana gärna in mina övriga recensioner.