10 augusti, 2007

Fittfödd bögjävel

Så här i Pridetider talas det mycket om homo- och bisexuellas rättigheter. Något som dock kommer i skymundan är transpersoners rättigheter vilket dagens inlägg bekräftar. Min vän Immanuel visade mig ett blogginlägg där en kille hade skrivit om honom:

"Det är Pridefestival i Stockholm och hela staden fylls av män i chaps och kvinnor med lättskötta frisyrer. Mycket trevligt, tycker jag, dock kan jag inte sluta tänka på en grej. Under ett promenadpass igår passerade jag nämligen ett gäng ashårda småstadslesbianer. De hade den vanliga looken, förutom att en av tjejerna bar en t-shirt med trycket: 'Fittfödd bögdjävel'. Vaddå fittfödd bögdjävel? Vad menar hon med det? Jag förstår inte. Okej, hon vill spela lite allan inför de andra lesbianerna och ha en t-shirt med tuffa ord på, men vad vill hon kommunicera med budskapet? Det betyder ju ingenting. Eller är det jag som har missat nåt? Jag blir galen!"

Visst är det kul när folk som försöker vara roliga på andras bekostnad själva blir bortgjorda? Jag började skratta när jag läste bloggen. Immanuel skrattade också. För han är varken lesbisk eller tjej. Immanuel är transkille, vilket innebär att han biologiskt sett är kvinna men mentalt är man. Han tänder fortfarande på killar, därav "fittfödd bögjävel". Immanuel tänker så snart som möjligt göra en könskorrigering. Därför kunde vi inte hålla oss för skratt när inlägget innehöll så många fördomar och felaktigheter. Det enda bloggaren hade rätt om är att Immanuel kommer från en småstad.

"Hon ville spela lite allan inför de andra lesbianerna", är meningen som retar mig mest. Jag vet att man inte kan hålla reda på allt, jag är själv rätt okunnig när det gäller transbegrepp, så då är det bra att man frågar. Men att låta nedlåtande i en blogg kanske inte är det bästa sättet att göra det på. Det får en bara att framstå som fördomsfull. Dessutom bidrar det till att transpersoner känner sig mindre accepterade.

Mitt tips till denna bloggare är att låta mindre nedlåtande nästa gång han skriver något "humoristiskt" om något han uppenbarligen inte vet ett dugg om.