28 augusti, 2007

Mandy Smith - A victim of pleasure

Åh, jag är så glad! I dag fick jag en bok på posten som en vän i England har köpt åt mig. Det är min idol Mandy Smiths självbiografi "It's All Over Now" från 1993. Det ska bli så spännande att läsa mer om hennes liv.

Mandy blev känd efter att som trettonåring haft ett förhållande med femtioåriga Bill Wyman från Rolling Stones, vilket blev en stor skandal. Men 1988 gav Mandy ut ett popalbum producerat av de legendariska Stock Aitken Waterman och det var musiken som fick upp mina öron för henne.

Singlarna "Positive Reaction" och "I Just Can't Wait" blev stora hits i Europa och Japan. Även uppföljarna "Boys And Girls", "Victim Of Pleasure" och "Don't You Want Me Baby" gick rätt bra på klubbar i Europa. Mandy besökte även Sverige ett par gånger och uppträdde bland annat i kultserien "Solstollarna" som spelades in 1987.

Trots skandalen gifte sig Mandy och Bill med varandra 1989, då Mandy blivit mydnig. Äktenskapet varade dock inte länge. I självbiografin berättar Mandy att hon blev utnyttjad av Bill och om hur dåligt hon mådde under deras äktenskap. Stressen bidrog till att hon dessutom blev sjuk.

Värst av allt är att Mandy fick utstå mycket skit av brittisk media som kallade henne för lycksökerska. Vissa radiokanaler vägrade till och med att spela hennes musik. Mandy var ett litet barn i en kvinnas kropp som utnyttjades sexuellt av en fullvuxen man. Hur kan man skuldbelägga barnet för det?

Jag fascineras av Mandys livsöde och älskar hennes plastiga popmusik. Dessutom hade hon åttiotalets absolut coolaste look. Jag tycker att Mandy är en väldigt stark kvinna som lyckades gå vidare trots övergreppen. Vill ni läsa mer om Mandy och få reda på vad hon gör nu för tiden kan ni göra det på min fansida.

Här nedanför kan ni se videon till Mandy Smiths underbara popsingel "I Just Can't Wait" från 1987: