23 december, 2010

Recension: Liza Minnelli - Results (1989)

Som homosexuell förväntas man älska sångerskan Liza Minnelli. Det tog mig dock många år att upptäckta hennes musik. Jag har alltid varit ett fan av Lizas mamma, filmstjärnan Judy Garland, och när jag hörde att Liza hade samarbetat med synthpopduon Pet Shop Boys blev jag genast nyfiken.

Den första låt jag hörde med Liza var singeln "Losing My Mind" från 1989, som än i dag är min absoluta favorit från albumet. Jag fastnade genast för den elektroniska synthpoplåten, och Lizas fantastiska röst, som påminner en hel del om hennes mammas.

Pet Shop Boys lyckas blanda sitt elektroniska sound med intressanta och vackra texter, och det ligger en mystisk slöja över hela albumet. Jag är vanligtvis inget stort fan av ballader, men Liza och Pet Shop Boys är en bra kombination, för balladerna "So Sorry, I Said" och "Rent" är rent av musikaliska mästerverk.

"Results" är ett av tidernas bästa popalbum och är ett måste för alla fans av synthpop från 80-talet. Mina personliga favoritlåtar från albumet är "Losing My Mind", "I Want You Now", "Don't Drop Bombs" och "If There Was Love".

Låtlistan till "Results":

1. I Want You Now
2. Losing My Mind
3. If There Was Love
4. So Sorry, I Said
5. Don't Drop Bombs
6. Twist In My Sobriety
7. Rent
8. Love Pains
9. Tonight Is Forever
10. I Can't Say Goodnight
11. Losing My Mind (Extended Remix)*
12. Don't Drop Bombs (Extended Remix)*
13. Love Pains (Steve Hurley's Remix)*

Låtar markerade med * är bonusspår som inte finns med på alla utgåvor av albumet.



Spana gärna in mina övriga recensioner.