30 december, 2010

Ana Gina - En bra förebild

I går såg jag SVT:s dokumentär om den muslimska bloggerskan/komikern, Ana Gina, eller Gina Dirawi som hon egentligen heter. Jag hade inte hört talas om henne innan, men nu har jag börjat följa hennes blogg, och det rekommenderar jag alla att göra!

Det är så kul att följa en person som inte är rädd för att driva med sig själv och andras fördomar. Ana Gina har dock fått en hel del skit, både från svenskar och andra muslimer. Vissa förstår tydligen inte ironi och att Ana provocerar för att förändra samhällets syn på muslimer. Se bara på vissa av kommentarerna på Anas blogginlägg om homosexualitet.

Eftersom jag är antirasist och ofta försvarar muslimer så får jag ibland IQ-befriade kommentarer i stil med: "Hur kan du försvara muslimer när du är bög? Om de tar över vårt land så kommer du att avrättas!"

Hur kan folk vara så korkade egentligen? Mitt råd till Ana Gina är att helt enkelt ignorera sådana kommentarer. Så fort det går bra för någon i Sverige så dyker det alltid upp bittra och avundsjuka människor som skriver elaka kommentarer. Men det är inget att bry sig om, för det säger bara mer om deras egen självkänsla än om henne.

Jag önskar att fler kunde vara lika modiga som Ana Gina. Om fler vågade driva med andras fördomar så kanske världen skulle bli lite trevligare. Ni kan se hela dokumentären om Ana Gina på SVT Play.



Ana Gina och hennes söta farfar.

Bimbo Boy
www.bimboboy.com