04 december, 2007

Andra Avenyn - Sveriges enda såpopera

Var är Joan Collins när man behöver henne? Såpoperan är fortfarande väldigt stor, i alla fall i USA där serier som "Desperate Housewives" och "Ugly Betty" blandar humor med glamour och intriger. I Sverige har vi för tillfället bara en riktig såpopera och det är SVT:s "Andra Avenyn".

Serien har nu visats i trettiotre avsnitt och sammanfattningsvis kan jag säga att det ser ljust ut. I början gick det segt, men nu har jag kommit in i serien och hoppas att den blir en långkörare. Jag håller tummarna för att fler får upp ögonen för denna charmiga serie så att den inte läggs ned.

Mina råd till SVT är att byta ut ett par av de sämre skådespelarna – jag nämner inga namn – och att slänga in lite originellare storylines. Och med det menas inte gamla uttjatade intriger som har återvunnits från nittiotalets "Rederiet". Serien behöver bli bitchigare i stil med serier som "Melrose Place" och "Dynastin". Sedan är vi många som vill att Kims pojkvän Adam, spelad av Simon Gavik, ska komma tillbaka.



Foto: SVT