20 december, 2007

Inget är heligt

I dag såg jag komikern Magnus Betnérs show "Inget Är Heligt" på Kanal 5. Jag skrattade så att jag grät. Han är elak, men på ett sätt som påverkar. Han driver med saker som andra inte vågar skämta om, för att provocera. Jag hoppas att folk förstår hur politisk och samhällskritisk han verkligen är. Roligast var hans skämt om religiösa fanatiker som använder Bibeln för att diskriminera samtidigt som de predikar om godhet.

På tal om att förändra samhället så såg jag att Andreas Lundstedt, sångare i den underbara discogruppen Alcazar, har kommit ut som HIV-positiv. Vad modigt av honom att våga gå berätta om det. De som lider av sjukdomen blir ju ofta diskriminerade och bespottade. Det behövs en förändring i folks attityd till HIV och sex. Vi måste bli bättre på att skydda oss, men vi måste också bli bättre på att ta hand om de som redan är smittade. Förhoppningsvis kan Andreas som känd artist nå ut till många och öka förståelsen.

Foto: Linda Wikström