27 mars, 2011

Blu-ray eller DVD?

Jag fick en läsarfråga om vad skillnaden mellan Blu-ray och DVD är. En Blu-ray-skiva kan lagra betydligt mer data än en DVD-skiva. Det innebär att film på Blu-ray har otroligt hög ljud- och bildkvalité. Man får även plats med mer bonusmaterial.

Man behöver dock inte överge DVD helt och hållet, då Blu-ray-spelare kan spela ens gamla DVD-filmer också. Glöm inte bort att du även kan se Blu-ray på din Playstation 3-konsol. Priserna på Blu-ray har också börjat sjunka och man kan hitta många toppenfilmer för max hundra kronor.

I början var jag tveksam till ännu ett nytt format, men jag ångrar absolut inte att jag skaffade en Blu-ray-spelare. Att se film i "high definition" är ett måste för en filmnörd som jag. Har man väl vant sig så vill man aldrig gå tillbaka till DVD. Och ju mer tiden går, desto billigare kommer Blu-ray att bli.

Mer läsning om Blu-ray finns på Wikipedia. Jag rekommenderar detta format till alla som har en HDTV och vill ha en magisk filmupplevelse!