02 februari, 2014

Melodifestivalen 2014 - Deltävling 1

Som ni vet så driver jag Arbetarbladets schlagerblogg i år, men jag tänkte ändå göra ett snabbt inlägg här för att lista och kommentera gårdagens deltävling av Melodifestivalen. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har.

1. Alvaro Estrella - Bedroom: Synd att Alvaros röst inte var helt hundra i verserna, för låten är helt klart min favorit i denna deltävling. Jag älskar det moderna dancepopsoundet och den medryckande refrängen. Mer sådant tack!

2. Mahan Moin - Aleo: Jag tokgillar det här! Bra sångröst och en riktigt skön låt. Partypop med Eurovisionkänsla går alltid hem hos mig!

3. Helena Paparizou - Survivor: Missförstå mig inte. Helena är en fantastisk artist och sångerska, men låten är inte alls så bra som jag hoppats på. Den är inte dålig, men vi har hört och sett det många gånger för i denna tävling. Hade föredragit något mer dansant.

4. Linus Svenning - Bröder: Linus röst var rätt svajig men det beror nog främst på nerver. Annars gillar jag låten. Den är inte alls min stil, men refrängen har något speciellt och soundet går säkert hem hos rockare.

5. Yohio - To The End: Jag är inget fan av Yohio, han är intressant som artist men musiken är lite för rockig för min smak. Denna låt är dock starkare än fjolårets och framför allt sjöng Yohio renare i år.

6. Ellen Benediktson - Songbird: Ellen har en fantastisk sångröst, men låten är för seg för mig. Den är vacker, men inget jag skulle rösta på. Det är dock kul att det går bra för debutanterna. Tävlingen behöver lite nytt blod!

7. Elisa Lindström - Casanova: Hjälp! Bert Karlsson ringde och ville ha sin dansbandsschlager tillbaka. Elisa sjunger bra men låten är för mossig och klämkäck för mig. För mycket nittiotal och Linda Bengtzing för att funka 2014.

8. Sylvester Schlegel - Bygdens Son: Det här var definitivt inget för mig. Charmigt för vissa, jag fick mest bara ont i huvudet.

Jag måste också kommentera det gnäll som har uppstått efter att Helena Paparizou "bara" gick till Andra chansen. Det är så tråkigt att de stora schlagerstjärnorna nästan förväntas gå till final per automatik, även om de inte har en låt som går hem i stugorna. Det betyder inte att Helena är en "elak människa" eller att svenska folket har "dålig smak". Det är en musiktävling, något som ska vara roligt, inte blodigt allvar. Så kom ihåg att smaken är som baken!