16 februari, 2014

Melodifestivalen 2014 - Deltävling 3

Som ni vet så driver jag Arbetarbladets schlagerblogg i år, men ville ändå göra ett inlägg här för att lista och kommentera gårdagens deltävling av Melodifestivalen. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har.

1. EKO - Red: Denna vackra synthpoplåt var min favorit i går. Jag älskar alla åttiotalsljud och den vackra sånginsatsen. Jag förstod nästan att den inte skulle gå vidare, synthpop brukar inte gå hem i denna tävling, men den spelas på repeat här hemma! Hoppas på mer musik från EKO.

2. Oscar Zia - Yes We Can: Sången var inte helt hundra, men jag är svag för denna härliga poplåt. Den har fått kritik för att låta lite för mycket som Britney Spears och *NSYNC:s gamla sound, men i mina öron är det bara något positivt. Mer plastpop åt folket!

3. Ace Wilder - Busy Doin' Nothin: Det började lite mesigt i versen, men när refrängen drog igång så blev det party här hemma. Jag är glad att Ace gick vidare, det behövs verkligen färskt blod i tävlingen. Det ska bli intressant att följa hennes karriär.

4. Dr. Alban & Jessica Folcker - Around The World: Jag älskar Jessica Folcker, hon är en fantastisk sångerska, men Dr. Alban däremot borde hålla sig till att rappa och låta Jessica göra resten. Han lät inte alls bra. Trevlig låt dock, men ingen vinnare.

5. State Of Drama - All We Are: De drar till med en One Direction-refräng. Jag gillar ju One Direction, men soundet på låten är lite för rockigt för mig. Bra sånginsats dock.

6. Outtrigger - Echo: De är inte dåliga, min syrra som gillar rock älskar detta bidrag. Men för mig som hatar rock blir det mest skrikigt och jobbigt. Sorry. Snygg scenshow dock.

7. Shirley Clamp - Burning Alive: Visst kan hon sjunga, men låten är ett sömnpiller. Tantig schlagerpop som skulle ha fungerat på nittiotalet. Shirley försöker göra en Sanna Nielsen, men det räcker inte hela vägen fram.

8. CajsaStina Åkerström - En Enkel Sång: Jag gillar CajsaStinas låtar från nittiotalet och hon har en så cool röst. Men den här låten är på tok för tråkig för mig. Passande titel dock. Gäsp.

För senaste nytt, följ mig på Facebook och Twitter.