15 februari, 2014

Vi är fler än rasisterna

Jag upphör aldrig att förvånas över den rasism som breder ut sig i vårt avlånga land. När jag hörde om sextonåriga Kainats planerade utvisning skrev jag på min Facebooksida att jag skäms över att vara svensk när jag hör hur Migrationsverket utvisar människor till ett rent helvete.

Det dröjde inte länge förrän rasistiska kommentarer dök upp från unga, arga män med rakade skallar och omslagsbilder prydda med svenska flaggor och citat om att bevara "det nordiska". Men det är helt okej, för vet ni vad? Jag vet av hela mitt hjärta att jag gör rätt som står upp för mänskliga rättigheter och det kan ingen ta ifrån mig.

Det finns säkert folk som tycker att jag är rabiat med allt "gnäll om rasism", men det bjuder jag på. För mig är mänskliga rättigheter en självklarhet och inte något man kan avfärda med korkade kommentarer som: "Här ska vi minsann inte prata politik!"

Visst är antirasism politik på ett sätt, men det är stor skillnad på att sprida partipolitisk propaganda och på att ta avstånd från ett parti som Sverigedemokraterna, vars politiker gång på gång har avslöjats vara rasistiska. Att vara främlingsfientlig är faktiskt ett aktivt val man gör. Just därför är det så viktigt att vi andra fortsätter säga emot.

För tillsammans är vi många fler än rasisterna. Tillsammans är vi starka. Folk som diskriminerar människor på grund av etnicitet, sexuell läggning, kön och som visar musklerna för att skrämma upp oliktänkande är svaga. Låt aldrig hatet och fegheten vinna, lova mig det!

Jag vill avsluta med att citera den modiga operasångerskan Malena Ernman. Hon har valt att protestera mot Sveriges Radios beslut att stänga av komikern Soran Ismail på grund av hans avstånd mot Sverigedemokraternas rasistiska politik:

"Hej Sveriges Radio. Jag är antirasist och anti-SD och kan därför inte som avtalat medverka i kvällens 'Karlavagnen'. Hälsningar Malena Ernman."

"Jag har sagt det förut; I Sverige har vi inga invandrare. Vi har bara invånare. Och vi ska ta hand om varandra. Allihopa."

"Flera SD-anhängare frågar om jag bor i ett sk "invandrartätt område?" Tja... jag bor och arbetar i 12 länder så... Ja, ganska invandrartätt."

"Jag var med om valet i Schweiz. Hela vintern bara tystnad. Feg, bekväm tystnad. Ingen sa nåt. Så ser ondskan ut. Det får aldrig hända här."

Foto: Kurt Löwenstein, Educational Center International Team