13 augusti, 2009

Recension: The Others (2001)

I mästerverket "The Others" från 2001 ser vi Nicole Kidman i rollen som den stränga men kärleksfulla modern Grace Stewart. Hennes två barn Anne (Alakina Mann) och Nicholas (James Bentley) lider av ljusallergi och måste konstant vistas inomhus.

Men plötsligt en dag inser familjen att de inte är ensamma i den stora, mörka villan. Konstiga ljud hörs och Ann säger sig ha pratat med en pojke vid namn Victor.

Det finns få skräckfilmer som skrämmer mig längre, men "The Others" är en av dem. Mystiken och atmosfären, blandat med brilliant skådespeleri, är en oslagbar kombination som bidrar till en obehaglig känsla. Kidman är lika magisk som alltid.

Filmen utspelar sig 1945 och man köper verkligen miljön och tidseran. Jag gillar även det religiösa temat och att se hur den katolska Grace tvingas ifrågasätta sin egen tro. Detta är en film som man kan se om flera gånger och upptäcka nya saker, även när man känner till den chockerande twisten i slutet.

Ett stort plus är de vackra miljöerna, Fionnula Flanagan i rollen som åldrande nanny, samt det fantastiskt vackra soundtracket, komponerat av regissören Alejandro Amenábar. Jag har lyssnat på musiken oavbrutet sedan jag fann den på iTunes.

Många uppfattar säkert filmen som svår och komplicerad, men jag tycker att det är så skönt med filmer där man inte förklarar precis allt, utan låter tittaren tänka lite själv. "The Others" är vacker, skrämmande, sorglig och etsar sig fast långt efter att filmen har slutat. Jag rekommenderar den varmt till alla som gillar djupa skräckfilmer med spöktema.



Spana gärna in mina övriga recensioner.