01 augusti, 2009

Är du djurvän?

Jag är livrädd för alla slags insekter och så fort jag får in en på mitt rum så ropar jag efter mamma. Men när hon kommer för att släppa ut den skriker jag: "Akta så att du inte gör den illa!"

Det gäller allt från getingar till spindlar. Det kanske låter fånigt men jag känner inte att jag har rätt döda någon varelse som inte skadar mig. I kväll råkade jag tyvärr dränka en bananfluga när jag diskade och fick så dåligt samvete. Ja, ni hörde rätt, en bananfluga! De är visserligen svåra att se, men jag är rätt känslig.

Det enda som fattas är att jag borde bli vegetarian, men tyvärr är ju kött så svårt att mostå. Dessutom är jag väldigt okunnig när det gäller vegetarisk mat. Dubbelmoral, jag vet.

Som för många andra handlar det säkert bara om att slippa se djuret dö eller om lathet för att ta reda på mer. Fast samtidigt så dödar djur också varandra för att få föda. Jag tycker i alla fall att det är otroligt viktigt att djuren lider så lite som möjligt.

Jag tycker till exempel att pälskappor är riktigt snygga och skulle gärna vilja ha en fuskpäls, men jag skulle ALDRIG sätta på mig äkta päls, det äcklar mig! Alla vettiga personer borde bojkotta päls då det inte är något som är nödvändigt för att överleva.

Jag har dock svårt att släppa mitt dåliga samvete över att äta kött. Det finns alldeles för mycket dubbelmoral och okunnighet gällande djurrätt, det är jag ett levande bevis på. Men jag vill gärna lära mig mer, vilket i alla fall är en början.

Har jag rätt att kalla mig för djurvän trots att jag äter kött? Ser du dig själv som djurvän? Var drar du gränsen för djurplågeri? Läs mer om djurrätt hos PETA, Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.



Gör som Brigitte Bardot och bojkotta päls du med!