14 februari, 2010

Bögar är olämpliga på YouTube

I dag upptäckte jag att videon till min singel "Boy Loves Boy" har markerats som "möjligen olämplig för minderåriga" på YouTube. Rent musikaliskt gör det mig varken till eller från, videon går ändå att se. Men jag tycker att det är intressant vilken dubbelmoral som finns, framförallt i USA där homosexualitet ofta censureras för att "skydda" barn.

Se bara på Adam Lamberts omtalade framträdande på American Music Awards. Jag tvivlar på att en homokyss hade censurerats på svensk TV.

Och varför censurerades då inte Madonnas och Britney Spears kända kyss på MTV Video Music Awards? Det är diskriminering på hög nivå. En kyss mellan två killar är betydligt mer provocerande än en kyss mellan två tjejer, och det är sorgligt.

Vad är det då som är farligt i min video? Det mest vågade jag hittar är ett självmordsförsök och lite böghångel mellan två killar endast iförda kalsonger. Tro mig, barn kan se betydligt mer vågade heterosexuella scener på MTV eller i TV-serier som "Gossip Girl".

Problemet är det att folk är rädda för homosexualitet. Det är "onormalt" och måste döljas. Jag hade förstått om videon till "Drama Queen" hade markerats som olämplig då den både innehåller nakna rumpor och prostitution, men jag ser inget i "Boy Loves Boy" som kan tänkas vara skadligt.

Det handlar nog bara om att somliga inbillar sig att ett barn kan bli "skadat" eller "smittat" genom att se homosexuell kärlek. Vad världen behöver är mer bögkärlek i media för att få bort alla fördomar och allt hat.

Kärleken försvinner inte bara för att man censurerar den, tvärtom. När jag får barn så vill jag att de ska få leva i ett samhälle där man har rätt att vara som man är, utan att bli censurerad och diskriminerad.

Här nedanför kan ni se videon och skaffa er en egen uppfattning:



Läs gärna mitt blogginlägg "Kärlek åt alla" för mer om samma ämne.