23 februari, 2010

Recension: Emma Andersson - Who I Am (2002)

Jag är i vanliga fall inte förtjust i dokusåpakändisar, men söta Emma Andersson är ett undantag. Hon slog igenom i TV-programmet "Expedition: Robinson" 2001, men det var först när hon gav sig in i musikbranschen som jag fick upp ögonen för henne.

2001 kom debutsingeln "Walk On Water" och 2002 släppte hon albumet "Who I Am". Albumet består mest av lättsmält gitarrpop men innehåller även några klubbigare låtar, till exempel den sköna "No One Left To Hold". Ett annat starkt spår är den moderna poplåten "Weightless", en duett med sångaren Bosson.

Emma har en mysig sångröst som dock känns lite svag på vissa ställen. Men den funkar ändå rätt bra till den här typen av musik. Jag hade gärna sett att några av de gitarrbaserade låtarna hade bytts ut mot lite mer elektronisk popmusik, men i det stora hela är "Who I Am" ett riktigt starkt album.

Mina favoriter på albumet är "No One Left To Hold", "Never Let You Go", "Weightless" och den mysiga "Who I Am". I dag bor Emma i USA tillsammans med hockeyspelaren Henrik Zetterberg. Jag vet inte vad ni tycker men jag skulle vilja höra lite ny musik från Emma.

Låtlistan till "Who I Am":

1. Who I Am
2. Don't Want To Know
3. Walk On Water
4. Weightless
5. No One Left To Hold
6. Never Let You Go (Yoni's Version)
7. No One In This World
8. Somebody Should Have Told Me
9. Right Now
10. Never Let You Go (Lalaland's Version)

Spana gärna in mina övriga recensioner.