05 juli, 2006

Dennis på skånska

I lördags kom min vän Stalker-Anna till Sandviken på besök. Så snart hon kom innanför dörren fick jag en massa paket, bland annat innehållandes två böcker från åttiotalet med "Dynastin" och "Dallas". Snacka om perfekt present åt en såpanörd som jag. Jag fick även ett pysselpaket så att jag kan göra mina egna smycken. Slutligen fick jag ett nytt tangentbord av Sven, vilket verkligen behövdes. Vi spenderade en trevlig helg tillsammans bestående av isglass, kramar, chokladpudding och shopping.

I söndags gick jag och Anna till Smedsgården, ett slags museum i Sandviken som är inrett precis som ett hem från nittonhundratiotalet. Jag har varit där många gånger, oftast som barn tillsammans med mormor, men jag tröttnar aldrig. Vi gick omkring och fotograferade. Den trevliga gamla mannen som guidade oss trodde att vi var ett par. Snacka om underhållande, en bög och en tjej liksom.

Vi hittade förresten en gammal almanacka från 1911 i ett av rummen, där man gjorde reklam för Titanic och hennes systerfartyg Olympic. "Res med Titanic till Amerika." Ödets ironi. Sedan hann jag med att bli skrämd av en skyltdocka på vinden. Anna, den busen, bara skrattade åt mig.

Jag älskar verkligen min lilla stalker från Skåne. Den senaste tiden har jag börjat prata allt mer skånska och det beror nog på alla besök därifrån. Först Sven, sedan Mr. D och nu Anna. Hur ska det här sluta? Jag är dock inte så bra på det om man frågar skåningarna själva.