08 juli, 2006

Plagiat

Nu börjar det hända saker igen. Jag sitter med i en ungdomspanel i radio P4 Gävleborg varje fredag, strax efter 16.00. Det är främst aktuella händelser vi diskuterar och det går att lyssna på Sveriges Radios hemsida. I går diskuterade vi bland annat hets mot folkgrupp och hur lågt man skulle sjunka för att få ett jobb.

Programledaren: "Vilken summa är den lägsta du skulle kunna tänka dig att jobba för?"
Dennis: "Jag är dyr i drift så det kan jag inte riktigt svara på."

Folk skriver ofta att jag är lik Abbe i "Madicken". Det tar jag som en komplimang eftersom han är söt. Sedan är det många som skriver att de har sett en video av mig på nätet, ett kort klipp som jag gjorde till mina vänner typ 2003. Jag tittar in i kameran och säger "Den här är till dig för att jag tycker du är så snäll" och gör en slängkyss. Vissa tror att jag har något emot det, men tvärt om. Det är gratis reklam för mig. Om jag hade haft något emot det så skulle jag aldrig ha lagt upp filmen.

En trist sak hände nyligen. En bekant på Lunarstorm kopierade min krönika "Den typiska homofoben" och lade den på sin presentation, utan att skriva ut mitt namn. Jag vill ju inte att folk ska tro att någon annan har skrivit min text. När jag skrev till killen och påpekade detta fick jag ett nonchalant svar i stil med: "Nix. Den har du inte skrivit helt själv i alla fall. Jag har fått många mail från personer som säger att de har skrivit det."

Det är dålig stil att sno texter och publicera dem som sina egna.