18 maj, 2007

Homofobin på Lunarstorm

Det blir allt vanligare med nätmobbning. Lunarstorm är en av landets största sajter och nästan alla svenska ungdomar har ett konto där. I media har Lunarstorm skrutit över att de har en bra säkerhetsavdelning som gör allt för att motverka mobbning. Tyvärr stämmer det inte riktigt överens med verkligheten. Som homosexuell råkar jag dagligen ut för homofobiska kränkningar på sajten och som om det inte vore nog får jag inte det stöd jag behöver.

Det är väldigt krångligt att anmäla saker på Lunarstorm. Man måste först genomgå en lång procedur och fylla i diverse formulär. Om man råkar fylla i något fel får man ett mejl som säger att säkerhetsavdelningen inte kunnat hantera ens ärende och så måste man göra om allt.

I gästboken sparas endast de senaste hundra inläggen. Detta innebär att om många skriver till en så raderas till slut inläggen från den man har anmält, och då hinner inte Lunarstorm göra något åt det. Den anmälda slipper då undan varning/avstängning. Sajten har en blockeringsfunktion som inte börjar fungera förrän båda parter har loggat ut och in en gång. Detta innebär alltså att personen som mobbar eller hotar kan fortsätta skriva elakheter till dess att denne har loggat ut.

Som om det inte vore nog så möts man ofta av en nonchalant attityd från säkerhetsavdelningen när man ringer dit och ber om hjälp. Man blir nästan alltid hänvisad till hemsidan vars formulär inte är tillräckligt effektiva. Ska det verkligen behöva vara såhär på en sajt som säger sig vara Sveriges största?

När jag pratade med Lunarstorms personal i telefon för några månader sedan talade de om för mig att de raderar en medlem direkt om personen har begått ett brott. Det stämmer till viss del. När jag har utsatts för mordhot så har mobbarna fått sina konton avstängda direkt, utan varning. Men vad Lunarstorm verkar ha missat är att hets mot folkgrupp också är ett brott.

Trots detta krävs det oftast tre anmälningar på en person för att få honom eller henne avstängd. Betyder det att hets mot folkgrupp inte är ett allvarligt brott i Lunarstorms ögon? Dessutom känns det kränkande mot oss som har blivit utsatta att inte få upprättelse direkt. Trakasserierna slutar ju oftast inte efter en varning.

Kan inte Lunarstorm ta sitt ansvar och agera direkt? För trots att det är lätt att skapa ett nytt konto på sajten brukar många av mobbarna ge upp om de har har fått sitt konto raderat en gång.

Många undrar varför jag inte avslutar mitt medlemskap på Lunarstorm. Men varför ska jag behöva anpassa mig efter andras homofobi? Jag gillar ju Lunarstorm som sajt, om man bortser från deras hopplösa säkerhetsavdelning. Jag har samma rätt som andra att vara medlem där. Det är Lunarstorms jobb att ingripa och motverka rasism, mobbning och homofobi. Jag tänker inte försvinna.

Vissa tycker att det är löjligt att haka upp sig på elaka ord och att det inte är riktigt allvarligt förrän det handlar om våld. Dessa personer hänvisar ofta till yttrandefriheten. Men har ni aldrig hört talas om psykiskt våld? Det kan vara minst lika jobbigt eftersom det sätter djupa spår och är svårt att bevisa.

Föreställ er att varje dag känna ångest inför att använda nätet på grund av folks fördomar och hat. Föreställ er att dagligen få höra att ni är äckliga och onormala för att ni inte blir kära i det motsatta könet. Hur skulle ni då känna om ni dessutom inte fick tillräckligt med hjälp från de som faktiskt har makten att göra något åt det?