23 september, 2007

Recension: Britney Spears - In The Zone (2003)

Så här inför Britney Spears stundande comeback tänkte jag recensera hennes senaste studioalbum "In The Zone" från 2003. Redan på albumet innan hade Britneys sound blivit lite tuffare men "In The Zone" kändes som en helt ny Britney. Det märktes redan på första singeln från albumet, "Me Against The Music", succéduetten med Madonna.

Britneys annars glada popsound har bytts ut mot hårdare dance och R&B-pop. Jag som vanligtvis inte gillar R&B blev positivt överraskad, även om jag önskar att man till exempel hade skippat rappen på den annars sköna "(I Got That) Boom Boom". Några av låtarna är av lite synthigare karaktär, till exempel "Showdown" och den Kylie Minogue-doftande "Breathe On Me", vilket faller mig perfekt i smaken.

Trots att det i princip bara är "Toxic" och "Shadow" som låter som "gamla" Britney är "In The Zone" enligt mig hennes bästa album hittills. Detta beror främst på det sköna soundet som passar perfekt till Britneys sexiga röst. Mina favoritlåtar på albumet är "Showdown", "Breathe On Me", "Outrageous" och den hjärtskärande balladen "Everytime". Håll utkik efter den version av albumet som innehåller de sköna bonusspåren "The Answer" och "Don't Hang Up".

Låtlista till "In The Zone":

1. Me Against The Music
2. (I Got That) Boom Boom
3. Showdown
4. Breathe On Me
5. Early Mornin'
6. Toxic
7. Outrageous
8. Touch Of My Hand
9. Hook Up
10. Shadow
11. Brave New Girl
12. Everytime
13. Me Against The Music (Rishi Rich's Desi Kulcha Remix)*
14. The Answer*
15. Don't Hang Up*

Låtar markerade med * är bonusspår som inte finns med på alla utgåvor av albumet.

Spana gärna in mina övriga recensioner.