01 september, 2007

Filmcensur

Jag fick en chock när jag såg på nyheterna att vi fortfarande har filmcensur i Sverige. Visserligen har ingen film censurerats sedan 1996, men vuxencensuren finns fortfarande kvar och får tydligen användas när Biografbyrån känner för det. Jag trodde att censuren hade försvunnit i slutet av åttiotalet men där hade jag fel.

Jag som skräckfilmsfan tycker att det vore hemskt att betala för att se en film på bio som är censurerad. Film är ju trots allt en konstform som bör ses i den version regissören har skapat den i. Vi har ju redan åldergränser för att gå på bio, räcker inte det? Vuxna människor borde väl själva få ta ansvar för vad de ser på?

Det finns folk som försvarar censuren med motiveringen att skräckfilm gör så att vissa tittare börjar mörda. Men som de säger i skräckfilmen "Scream": "Don't blame the movies, Sid. Movies don't create psychos, movies make psychos more creative."