07 november, 2007

Kontraster - Tankar kring skolskjutningen i Finland

Visst är det konstigt hur snabbt ett liv kan förändras? Min dag började bra. På vägen till praktiken njöt jag av snön som hade börjat falla. Jag tänkte på hur vitt och ljust allt var och började längta efter julen. På praktiken tittade jag och några av medlemmarna på en DVD med ABBA som jag hade med mig. Det var riktigt mysigt.

Det hela ändrades när jag kom hem och såg på nyheterna att en skolmassaker hade ägt rum i Finland. En artonårig pojke hade gått från klassrum till klassrum och skjutit efter lärare och elever. Detta händer rätt ofta i USA vilket kan bero på att man har en annan inställning till vapen där, men i Norden har vi fram till i dag varit rätt förskonade från det. Om vi inte ändra attityd så kanske detta blir vanligare här också.

Tragedin fick mig att tänka på hur bra jag faktiskt har det. Nu råkade ju inte jag personligen ut för något, men jag blev otroligt chockad av nyheten. Det hade kunnat hända vem som helst av oss. Vem ska man skylla på när en artonåring skjuter ihjäl åtta personer? Hade man kunnat förhindra det?

Det finns så många där ute som mår dåligt på grund av hur de bemöts av samhället. De flesta är ungdomar som blir mobbade i skolan. Tyvärr saknar vissa av dem en empatisk spärr som jag tror är anledningen till att de begår dessa brott.

Oavsett var tragedier som dessa inträffar så måste samhället ta mer ansvar. Skolor måste bli bättre på att hantera mobbning och utanförskap. Psykiatrin måste börja lyssna på folk som mår dåligt i stället för att skjuta dem åt sidan. Och viktigast av allt; du och jag måste börja behandla våra medmänniskor bättre. För om vi vill förhindra att detta händer igen så måste vi börja hos oss själva.