05 november, 2007

Recension: Britney Spears - Blackout (2007)

2007 kommer vi att minnas som året då popprinsessan Britney Spears gjorde comeback efter flera år av skandaler och diverse samlingsskivor. Det brakade loss med singeln "Gimme More" som är en skön electropoplåt med sexig sång. Singeln har lyckats bli Britneys största listframgång sedan "Baby One More Time" och den banade vägen för albumet "Blackout" som släpptes den 30 oktober 2007.

Soundet på "Blackout" är en blandning av pop, R&B, electropop och dance. Ett av albumets bästa spår är den kaxiga "Piece Of Me". I texten ger hon en känga åt alla paparazzifotografer och skvallerjournalister som genom åren har talat illa om henne. Ett annat imponerande spår är den Kylie Minogue-doftande "Heaven On Earth" som med sitt electrosound trollband mig redan vid första lyssningen.

Det jag gillar med Britney är att hon, till skillnad från många amerikanska artister, inte faller ner i R&B-träsket. Britney håller sig till popmusik även om hon flörtar med andra stilar. Det finns ingen dålig låt på "Blackout" trots att vissa spår behöver ett par genomlyssningar för att fastna. Det enda jag saknar är en typisk melodiös Britney-ballad i stil med "Everytime". Det närmaste man kommer är "Why Should I Be Sad" som uppenbarligen handlar om Kevin Federline. Den är dock inte lika fängslande som föregångarna.

Britney har fått oförtjänt mycket skit av media de senaste åren och därför är det så skönt att hon äntligen har tagit revansch! "Blackout" är ett perfekt partyalbum som man känner sig sexig av att lyssna på. Mina personliga favoriter på albumet är "Gimme More", "Heaven On Earth" och "Piece Of Me". Missa inte den Eurythmics-samplade "Everybody" som finns med som bonusspår på vissa utgåvor av albumet!

Låtlista till "Blackout":

1. Gimme More
2. Piece Of Me