10 september, 2010

Politikernas nonchalans äcklar mig

Det gör ont i mig att se hur gamla och sjuka behandlas i dagens Sverige. SVT:s "Uppdrag Granskning" uppmärksammade nyligen demenssjukvården i Piteå, där man låser in gamla på avdelningarna och lämnar dem ensamma på nätterna. Det är ju vidrigt!

Det som äcklar mig mest är politikernas nonchalans. När ska de börja lyssna på "vanligt" folk? Jag vill skicka en stor kram till Elisabeth Marklund och all personal som dagligen kämpar för att bli tagna på allvar av de som bestämmer. Det är tråkigt att politikerna inte reagerar förrän media blandar sig i.

Jag hoppas att de som har känt till detta och inte agerat skäms. Jag undrar om Fredrik Reinfeldt och gänget skulle acceptera att bli behandlade på detta vis? Men det förstås, de har ju råd att betala privat äldrevård om/när det blir aktuellt, så vad bryr de sig om hur andra lider?

Det är synd om patienter och anhöriga, men också om personal som många gånger sliter ut sig, utan stöd från vare sig arbetsgivare eller politiker. Och detta händer inte bara i Piteå, utan i hela landet.

Oavsett vem som vinner valet så hoppas jag att det blir en förändring, och att man får mer empati för gamla och sjuka. För just nu ser det mörkt ut för Sverige.

Artiklar om detta ämne: SvD, DN, Aftonbladet, Expressen.