18 september, 2010

Recension: Metropia (2009)

"Logan's Run" möter "Metropolis" i denna animerade sciencefictionfilm från 2009. Tarik Salehs "Metropia" utspelar sig år 2024 i ett dystopiskt Europa, där kontinentens tunnelbanenät har byggs samman till ett.

Huvudpersonen Roger (Vincent Gallo) bor i Farsta tillsammans med sin flickvän Anna (Sofia Helin). Roger är rädd för tunnelbanan och cyklar istället till jobbet. Men en dag har någon förstört hans cykel och Roger tvingas ner i tunnelbanan.

Där inser han snart att något mystiskt pågår. Roger börjar höra en röst som försöker styra honom. Men så träffar han den vackra Nina (Juliette Lewis) som lovar att hjälpa honom bli av med rösten. De bestämmer sig för att tillsammans stoppa ondskan som snabbt sprider sig under Europa.

Jag brukar väldigt sällan se animerad film. Jag vet inte riktigt varför, det har bara blivit så. Jag hyrde faktiskt "Metropia" i tron att det var en spelfilm, men jag blev positivt överraskad! Filmen har en mystisk och dyster stämning som passar perfekt till handlingen. Den är vacker på något vis.

Animeringen är stilfull och man bjuder på mängder av spännande miljöer. Dubbningen är bra, speciellt av huvudkaraktärerna, men det engelska uttalet är dåligt hos vissa av de svenska skådespelarna. Övriga röster i filmen görs bland annat av Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård, Fares Fares och Lotta Bromé.

Jag vill också ge ett stort plus till soundtracket, skapat av Krister Linder. Han är kanske mest känd för att ha sjungit titelmelodin till åttiotalsfilmen "Ingen Kan Älska Som Vi". Musiken består av en blandning av synthpop och futuristisk ambientmusik. Bästa spåret är "Dare" där vi även får höra Kristers ljuva stämma.

Jag önskar att det gjordes fler filmer som denna i Sverige, istället för trista kriminalfilmer som "Beck" och "Wallander". Jag kan varmt rekommendera filmen och kommer garanterat att köpa den på Blu-ray så snart som möjligt.



Spana gärna in mina övriga recensioner.