14 februari, 2006

"Du behöver ju inte provocera hela tiden"

Någon frågade mig varför nästan alla mina noveller och dikter handlar om homosexuell kärlek. "Du behöver ju inte provocera och vara politisk hela tiden. Kan du inte skriva om något annat?" Självklart kan jag göra det. Jag har faktiskt skrivit om annat också. Men som jag ser det finns det redan så mycket skrivet om heterosexuell kärlek. Dessutom skriver man bäst om man utgår från sig själv och det man känner till.

Eftersom jag själv är homosexuell så är det naturligt för mig att skriva om det. Sedan om andra stör sig på det eller tror att jag bara gör det för att sticka ut så får de göra det. Varför ska jag skriva en massa texter om saker jag inte kan relatera till? Jag vill snarare uppmärksamma homosexuell kärlek så att det blir mer accepterat.

Jag är stolt över den jag är och tänker inte anpassa mig för att passa in i en heteronormativ värld.