02 februari, 2011

Varning för Noble Entertainment!

Jag vill varna alla filmälskare för produkter utgivna av det svenska bolaget Noble Entertainment. Flera av deras Blu-ray-filmer har riktigt usel bildkvalité. Jag laddar aldrig ner film olagligt, eftersom jag vill sponsra filmbranschen. Därför blir jag extra besviken när vissa bolag blåser sina kunder.

Vissa av Nobles Blu-ray-filmer har en annan bildupplösning än den som står på omslagets baksida, vilket är frustrerande! Sedan har vi filmer som den franska skräckfilmen "Them", som visserligen är i 1080p, men som ser ut som en gammal VHS-film, eller en dåligt uppskalad DVD.

Jag har köpt en hel del gamla TV-serier på DVD som är utgivna av Noble. Att bildkvalitén har varit dålig på flera av dem kan jag ha överseende med, med tanke på källan och åldern. Men när man köper en Blu-ray så förväntar man sig "high definition".

Att skylla på att originalmastern ser ut som den gör är inte heller någon ursäkt. Om man nu får in en master som ser ut som denna så är det väl bättre att inte ge ut den alls, eller åtminstone varna kunderna så att de inte köper grisen i säcken?

Det som retar mig mest är att Noble vägrar svara på kritiken. Jag har gång på gång skickat mail till dem angående detta, men de flesta har ignorerats. Tre av gångerna så har jag fått svar från personal som har lovat att svara på mina frågor. Men några svar har fortfarande inte kommit. Det kallar jag usel service!

Jag kommer från och med nu bojkotta alla Blu-ray-filmer utgivna av Noble, tills dess att de svarar på kritiken och kompenserar sina missnöjda kunder. Jag är ju långt ifrån ensam. Jag rekommenderar alla att tänka sig noga för innan de köper Nobles produkter!

Har du haft problem med produkter utgivna av Noble Entertainment? Kommentera gärna och berätta! En lista över filmer som företaget har distribuerat finns hos Discshop.

Uppdatering, 2 april 2012: Jag har fortfarande inte hört något från Noble Entertainment med svar på min kritik. De struntar uppenbarligen i sina kunder.