21 februari, 2011

Recension: The Stepfather (2009)

"The Stepfather" är en nyinspelning av filmen med samma namn från 1987. Då spelades styvfadern av "Lost"-stjärnan Terry O'Quinn. I denna version från 2009 ser vi Dylan Walsh som seriemördaren David Harris.

Michael Harding (Penn Badgley), som precis har kommit hem från militärskolan, börjar misstänka att allt inte står rätt till med sin mors (Sela Ward) nya pojkvän. Han försöker övertala flickvännen Kelly (Amber Heard) att hjälpa honom innan familjen Harding går ett förfärligt öde till mötes.

Jag har inte sett originalet ännu så jag kan inte jämföra filmerna, men denna version av "The Stepfather" är rätt bra. För en skräckfilmsälskare som jag är filmen visserligen inte speciellt nyskapande, snarare lite förutsägbar. Men filmen håller i övrigt hög klass.

Filmen är snyggt filmad och skådespelarinsatserna är bättre än väntat. Höjdpunkten är den snygga "Gossip Girl"-stjärnan Penn Badgley, samt Paige Turco i rollen som Michels lesbiska moster Jackie.

"The Stepfather" är ett trevligt inslag i filmsamlingen och jag kan varmt rekommendera filmen, även om den inte är fullt så skrämmande som trailern utlovar. Missa inte Blu-ray-utgåvan för perfekt bild- och ljudkvalité, samt en mängd intressant bonusmaterial.



Spana gärna in mina övriga recensioner.