18 februari, 2011

Marcus Birro näthatar också

Man ska skilja på sak och person. Jag känner inte Marcus Birro, så jag har ingen aning om hur han är som person. Men jag har svårt för vissa av hans åsikter. Ni minns väl hans uttalande om transpersoner förra året?

Det intressanta är diskussionen om näthat som Birro drog igång för några månader sedan. Jag är helt emot mobbning och trakasserier, men Birro verkar tro att kritik och näthat är samma sak. Han säger att det inte alls handlar om att han är dålig på att ta kritik, men han sänder ut helt andra signaler.

Birro har självklart rätt att uttrycka sin åsikt, men då måste han också räkna med att folk reagerar på den. Yttrandefrihet kan ju inte bara gälla vissa. Sedan håller jag självklart med om att det ALLTID är fel av folk att blanda in Birros barn och grova personangrepp i kritiken.

Men Birro är själv väldigt hård i de texter han skriver, något som Mymlan tog upp i debattprogrammet "Kvällsöppet". Men Birro tyckte inte att det var lika farligt eftersom texterna var flera år gamla. Men hans utspel om transpersoner är inte gammalt. Det om något är näthät i mina ögon.

Mitt råd till Marcus Birro är att helt enkelt sluta läsa folks kommentarer så länge han drar all kritik över en kam. Jag vill återigen poängtera att jag är helt emot näthat och mobbning, men man kan inte skrika mobbning så fort man får lite kritik, speciellt inte när man själv sprider hat.

Läs även Magnus Betnérs blogginlägg om samma ämne.