01 december, 2005

Judy Garland-feber

Den senaste tiden har jag varit extra fascinerad av underbara Judy Garland. "Trollkarlen Från Oz" har jag älskat sedan jag var liten, men de senaste åren har jag upptäckt allt fler av Judys filmer. Nyligen köpte jag en film om Judys liv på DVD, "Life With Judy Garland: Me And My Shadows" baserad på en bok av hennes dotter. Det var så gripande. Känner igen mycket av mig själv i Judy.

Judy Garland: "Hollywood is a strange place if you're in trouble. Everybody thinks it's contagious."

Nu i veckan såg jag en av mina favoritfilmer, "En Stjärna Föds", på DVD. Där spelar Judy en åldrande kvinna som blir stjärna över en natt och sedan råkar ut för Hollywoods baksidor. Jag får inte nog av att drömma mig bort till dessa klassiska filmer från fyrtio- och femtiotalet. Se filmen om ni får chansen. Karaktären hon spelar påminner mycket om Judys riktiga jag.