26 december, 2005

V.I.P. Area

Varför heter det pojkband och tjejgrupp? Varför inte tjejband och pojkgrupp? Är det något diskriminerande som säger att tjejer inte kan bilda band? Band låter lite tuffare än grupp så kanske är det därför? Det är säkert någon föråldrad stofil som har kommit på begreppen.

När jag var och handlade julklappar såg jag en mamma som bar på en liten pojke som skrek. Hon sa till ungen att sluta skrika eftersom han "skrek som en tjej". Jag blev så arg. Är det sämre att vara "feminin" och varför anses det vara mer feminint att skrika? Det är dags att bryta könsrollerna nu en gång för alla. Vill du som kille sminka dig eller gå omkring i klänning, gör det! Om du som tjej vill bli bilmekaniker, satsa fullt ut! Vi måste våga för att kunna förändra samhället.

Gnäll-Anna: "Det lät precis som roboten i Stjärnornas Krig. Ni vet, den där lilla soptunnan!"

Jag har sagt det förr men jag säger det igen: Army Of Lovers är underbara! Snacka om att vara smaklösa och samtidigt så medvetna och ironiska. Låtsasbrytningar, påhittade biografier, glitter, glamour och en himla massa drama. Kan det bli bättre? Nej, precis.

Nittiotalet var inte så dumt trots allt. Har ni några gamla album eller singlar med gruppen som ni vill bli av med? Höra av er till mig! Väntar fortfarande med spänning på Nouveau Riches kommande singel och album. Dominika är en av mina favoriter i Army Of Lovers, med sin underbara brytning och dekadens.