15 december, 2006

Svar till homofoben

Jag vill först be om ursäkt till mina bloggläsare som hela tiden får stå ut med inlägg som handlar om homofobi och mina gräl med homofober. Det är dock ett viktigt ämne som jag tvingas möta varje dag. Därför försöker jag skriva så mycket som möjligt om det, så att jag kanske kan få någon att ändra uppfattning. Det är också skönt att skriva av sig.

Jag vet inte vilket som är värst. Homofoberna eller de som försöker försvara dem. Jag har aldrig sagt att de inte har rätt till sin åsikt, men jag måste ha rätt att säga ifrån när de hånar mig. Jag kan förstå att folk som är ovana vid homosexuella kan uppfatta oss som udda. Men jag förstår inte att man hatar och drar en hel folkgrupp över en kam. Här är i alla fall en förlängd version av mitt svar till homofoben som jag skrev om i gårdagens inlägg:

Du säger att du bara vill hjälpa homosexuella att slippa hat och misshandel. Om det stämmer så gör du det på HELT FEL sätt. Du är otrevlig och hånar i stället för att framföra dina åsikter på ett snällt och moget sätt. Du drar alla över en kam och får det att låta som att det är fel att vara feminin. Alla är olika! När ska folk inse det?

Om du tillhörde en folkgrupp som genom tiderna har varit förtryckt skulle du nog förstå behovet av att synas. Pridefestivalen är vårt sätt att fira och visa att vi inte tänker gömma oss mer. Enligt dig är det bara en cirkus där homosexuella springer omkring i stringtrosor. Apropå det, tjejer har väl också stringtrosor? Kvinnan har exponerats i alla tider utan att någon kille har reagerat.

Du känner inte mig och har därför ingen rätt att döma. Det du har gjort är elakt, otrevligt och homofobiskt. Jag har aldrig bett om dina åsikter. Jag trivs med mig själv. Hade du tagit dig tid att läsa krönikorna jag tipsade om hade du kanske förstått mig bättre. Men du vägrade läsa och var otrevlig i stället.

Du tycker att man som homosexuell ska hålla tyst och inte visa vem man är. Då vinner alla som hatar oss och samhället utvecklas aldrig. Ska man säga till kvinnor som har blivit våldtagna att de får skylla sig själva om de har gått ut ensamma på natten? Självklart inte. Det är våldtäktsmännen som är problemet, inte de som blir våldtagna. Samma gäller för homosexuella och homofober. Man vinner mer på att vara sig själv, det har jag fått lära mig.

Vi homosexuella skulle ha det rätt bra om det inte vore för folk som är elaka och går på oss hela tiden, som du gjorde. Det är sårande. Men jag slutar inte vara mig själv för det. Allt handlar egentligen om respekt. Du har rätt till din åsikt, men du har ingen rätt att kränka mig eller på något sätt få mig att må dåligt. Och för hundrade gången, läs min krönika "Den typiska homofoben" så kanske du får svar på dina frågor utan att behöva vara otrevlig.