22 oktober, 2009

Äntligen ja till könsneutrala äktenskap!

I dag röstade Svenska kyrkan äntligen ja till könsneutrala äktenskap! Det innebär att vårt land är först ut då Svenska kyrkan är det första kristna samfundet i världen som viger samkönade par. Jag har skrivit så mycket om detta ämne redan så jag tänker inte bli långrandig, men läs gärna mitt blogginlägg "Kärlek åt alla" för att ta del av mina tankar.

Jag hoppas att de kristna som motsatt sig detta har förstånd nog att i alla fall försöka tänka om. Det är aldrig för sent att ändra uppfattning, det vet jag om någon. Jag tycker att förståelse, kärlek och respekt borde vara det viktigaste att tänka på som kristen, men tyvärr så finns det allt för många rötägg som än i dag vill göra skillnad på folk.

Jag tänker alltid på min gamla farmor när denna debatt är igång. Hon är väldigt religiös men skulle aldrig påstå att homosexuella inte ska få ha samma rättigheter som heterosexuella. Inte illa för en åttioåring va? Jag önskar att fler kunde resonera som hon gör, då skulle nog världen vara mycket trevligare.

Oavsett vad folk säger så är en sak säker: Kärleken vann i dag! Jag är för övrigt både kristen och homosexuell.