06 oktober, 2009

Trött på svensk TV

Jag älskar ju TV-serier men jag ser dem helst på DVD. Jag har på något vis tröttnat på svensk TV. Nu föredrar ju jag amerikanska dramaproduktioner men till och med de förstörs i svensk TV på grund av all reklam som bara blir längre och längre. När en reklampaus väl är slut så har man nästan glömt bort vad man tittade på. Det gör att man tappar intresset.

Men de svenska kanalernas egna produktioner är värst. Allt känns så uttjatat. Trender finns ju överallt men jag är så trött på att alla kanaler snor idéer från varandra istället för att komma på något helt nytt. Jag menar, hur många mat- och inredningsprogram behöver vi egentligen? Och hur många program som går ut på att folk ska vara elaka och förnedra varandra behöver vi?

Dessutom så blir programmen allt mer sönderstressade. Gästerna får knappt komma till tals, se bara på SVT:s "Debatt". Och de kommersiella kanalerna klipper ned inslag och intervjuer, allt för att få in mer reklam.

Och varför är det nästan alltid samma kändisar som gästar alla program? "För att de är populära och efterfrågade", tänker du säkert nu. Det må så vara, men lite mer variation skulle faktiskt inte skada. Jag har absolut inget emot artister som Måns Zelmerlöw och Charlotte Perrelli, tvärt om, men jag tycker inte att de behöver vara med i alla program. Det känns som att svensk TV återvinner framgångsrika koncept till den grad att allt bara blir trist istället.

Jag skulle aldrig håna någon annans smak, alla tycker ju olika, och jag säger inte att alla TV-program i dag är dåliga. Jag tycker bara att svensk TV överlag har blivit så förutsägbart. Nu låter jag säkert som en grinig gammal gubbe men det är så jag känner. Jag antar att dessa program är populära med tanke på hur lönsamt det verkar vara för kanalerna att producera dem. Men kanske beror det på att svenska TV-tittare inte har så mycket annat att välja på?

Jag är trött på roasting, jag är trött på dokusåpor, jag är trött på dejtingprogram, jag är trött på "Färjan"-Håkan och jag är trött på Anna Anka. Till och med "Idol" har blivit långtråkigt! Nej, jag håller mig till utländska TV-serier på DVD istället. Då kan jag följa serierna i min egen takt, utan jobbig reklam och utdragna säsonguppehåll. Och även om amerikanska serier också kan vara förutsägbara så tycker i alla fall jag att de är av högre klass.

Är det någon mer än jag som känner såhär?

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com