25 januari, 2010

Digitalt testamente - Internetlivet efter döden

Den senaste tiden har det talats mycket om vad som händer med ens konton på Internet när man dör. Inom kort kommer man kunna göra ett så kallat "digitalt testamente" så att ens anhöriga vet hur de ska ta hand om ens konton. Jag tycker personligen att det är en väldigt bra idé. Vi lever allt mer på nätet och det är viktigt att det finns säkerhetsåtgärder.

När jag dör så vill jag att alla mina sidor ska finnas kvar. Jag vill till exempel att min sida på Facebook ska vara en minneslund där mina anhöriga kan skriva hälsningar, se mina gamla bilder och så vidare. Här i min blogg och på Twitter skriver jag en hel del saker som jag vill ska leva vidare efter jag har dött, som en slags dokumentation av mitt liv.

Det skulle kännas helt meningslöst för mig att blogga om jag visste att mitt arbete ändå skulle försvinna en dag. För mig är skrivandet inte bara terapeutiskt och väldigt roligt, det är också något jag gör för att nå ut till andra människor. Tänk om någon läser min blogg om hundra år. Det vore häftigt!

Så nu vet ni hur jag vill ha det. Hur vill ni ha det?